רפואה סינית

רפואה סינית

GINSENG

מאת: פרץ גן.

הרפואה הסינית היא אחת מגישות הטיפול העתיקות ביותר בעולם והיא קיימת בערך 2,500 שנה. במהלך שנותיה הארוכות של שיטת ריפוי זו, אספו המטפלים פיסות מידע לגבי צמחים, נקודות דיקור, תזונה וכו', ערכו מחקרים רבים בנושאים אלו וביססו את הידע הרפואי והטיפולי שעליו נשענים המטפלים ברפואה סינית כיום, ברחבי העולם כולו.

תפיסתה של הרפואה הסינית את האדם כוללת את הגוף הנפש והרוח, סביבתו הפיזית והחברתית והטבע שבקרבו הוא חי. מחלה נתפסת כחוסר איזון בכל אותם אלמנטים ומטרת הטיפולים היא להחזיר את האדם לאיזון פיזי, נפשי ורוחני. כתוצאה מכך, הטיפול ברפואה הסינית נעשה בשורש המחלה ולא רק בסימפטומים, במטרה למנוע את הישנותה. מספרים שרופא הכפר בסין העתיקה היה מקבל תשלום כל עוד תושבי כפרו היו בריאים ואכן, תושבי סין ידועים עד היום, ביכולתם להגיע לגיל מופלג, בבריאות טובה.

הרפואה הסינית כוללת בתוכה מגוון רחב של שיטות טיפול ובתוכן תזונה, צמחי מרפא, דיקור (אקופונקטורה), ג'ין שין (אקופרסורה – לחיצות על נקודות דיקור), טווינא, שיאצו ועוד. שיטות טיפול אלו קיימות לא רק במרפאות פרטיות, אלא כמעט בכל בית חולים בסין, כשגרה. בישראל כיום, הרפואה הסינית זוכה למקום נכבד בקרב הרפואה המשלימה והיא משולבת בבתי חולים רבים בארץ, גם כאפשרות טיפול וגם בתוך מחקרים רפואיים.

צמחי מרפא סיניים

הטיפול בעזרת צמחי מרפא הוא נדבך חשוב ברפואה הסינית, והוא כולל מגוון רחב של מאות צמחים, הניתנים במספר צורות, –  בעיקר כאבקה (צמח טחון, או תמצית יבשה), קפסולות וכחליטות או מרתחים (בישול של הצמח במים) של חלקי הצמח השלמים. השילוב הסינרגטי של מספר צמחים בתוך פורמולה המותאמת אישית לכל מטופל/ת, הוא היוצר את האפקט הטיפולי החזק של הצמחים.

שיטת בחירת הצמחים לפורמולה כוללת היררכיה מסוימת (שהתקיימה בסין בעבר), הכוללת את הקיסר, השר, העוזר והמשרת, לפי רמת חשיבותו של כל צמח בתוך הפורמולה הספציפית שבה הוא מצוי. בנוסף, מתייחסים המטפלים הסיניים לאלמנטים כגון חום/קור, יין/יאנג, לחות/יובש ועוד, כל זאת בהתאם לאבחון של המטופל, הנעשה בדרך כלל במפגש הראשון. בעוד שישנן מספר רב של פורמולות "קלאסיות", בהן השתמשו המטפלים הסיניים לאורך אלפי שנים, ניתן לשנות אותן על ידי הוספת או הורדת צמחים מסוימים, לפי צרכי המטופל/ת או ליצור פורמולה חדשה.

ניתן לטפל ואף למנוע, בעזרת צמחי מרפא סיניים, כמעט כל מחלה, כגון מיגרנות, כאבי מחזור, בעיות ודלקות במערכת העיכול, עייפות, בעיות שינה, כאבי גב, בעיות פוריות ועוד. הטיפול בצמחי מרפא יכול להתקיים במקביל לטיפול הקונבנציונאלי ותוך שיתוף פעולה עם הרופאה המטפל. חלק מהצמחים בטוחים לשימוש אצל ילדים, נשים בהריון, חולים במחלות כרונית, קשישים, חולי סרטן וכו', אך חשוב להתייעץ עם איש/אשת מקצוע בכל מצב של שימוש בצמחי מרפא.

צמחי מרפא רבים, המשמשים את המטפלים הסיניים הגיעו למערב והם משמשים גם את המטפלים ברפואת צמחים מערבית. את רבים מהצמחים מגדלים בעיקר בסין, ו"על עלים" מייבאת אותם מאחת החברות הטובות ביותר בתחום זה. במקביל, בחוות הנסיונות של "על עלים" עובדים גם על איקלומם בישראל, בגידול אורגני ובהקפדה על כללי ייצור נאותים.

אהבתם את המאמר?

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד