על מינה פארן מאמרים צור קשר
מאמרים חדשים
צמחי מרפא
חומרי המרפא (מטבוליטים משניים) בצמחים
מחלות ודרכי הטיפול בהן
נושאים כללים
תות שדה - Fragaria ananassa - תות שדה - Fragaria ananassa
>>גרסת הדפסה
תות שדה - Fragaria ananassa

מעודכן ב: 09/11/2015

השם בעברית: תות שדה

משפחה: ורדניים, Rosaceae

תיאור הצמח: תות שדה הוא צמח רב שנתי משתרע. הוא שולח שלוחות אופקיות. העלה מחולק לשלושה עלעלים משוננים. הפרחים לבנים, בעלי אבקנים רבים. לעיתים קרובות הם מופיעים בצברים.

מוצאו של הצמח מאירופה ומאמריקה (1). תות השדה תורבת במאה ה-18. תרבתו אותו משני זנים : Fragaria Virginia  מצפון אמריקה, ו- F. chiloensis מצ'ילי (2 Herbalgran(. הצליבו את שני המינים כדי לקבל פרי גדול יותר מתוק וריחני יותר (2).

תות שדה רגיש למחלות רבות, ולכן נוהגים לרסס את הצמחים פעמים אחדות במשך הגידול.

 

מרכיבים: אנתוציאנינים, פלבונואידים, אלאגיטאנינים, גליקוזידים של חומצה אלאגית, חומצה צינמית , פרואנתוציאנידינים(3).

פעילות: אנטי אוקסידנט, אנטי דלקתי, נוגד היסטמין

 

רפואה מסורתית: ברומא וביוון העתיקה השתמשו בפירות התות לטיפול בגאוט, וכן לבעיות של מערכת העיכול (2).

במאה ה-16 וה-17 התייחסו לפירות כאל מזון בריא. בעלים השתמשו בשימוש רפואי. העלים הם דיורטיים עדינים, אסטרינג'נט, והשתמשו בהם גם כמשלשלים (2)

השתמשו בעלים, בפירות ובשורש להכנת משחות לשימוש חיצוני, חליטות וסירופ לשימוש פנימי (4). בציפת הפרי ובמיץ מהפרי השתמשו כמלבינים של העור והשיניים (2).

כיום משתמשים בפירות כמזון, ומכינים מהם ריבות, גלידות, עוגות, משקאות, ג'לי, סירופ וגם יין וליקר.

מחקרים קליניים הראו שיש צורך במינון של 100ג' ליום של פירות כדי לקבל השפעה רפואית. המחקרים נעשו עם 300 ג' ליום ועם 500 ג' ליום.

בריכוזים אלה הם קבלו עלייה ברמת ויטמין C ובפעילות האנטי אוקסידנטית של הסרום.

במחקר שבו לקחו אנשים צעירים בריאים 500 ג' תות שדה ליום במשך 30 יום,  הראו ירידה ברמת הטריגליצרידים בדם, ירידה ברמת כולסטרול וברמת LDL (5).

מחקר קליני נוסף נערך מול קבוצת ביקורת, בדק השפעה של אבקה של תות שדה שהתקבלה על ידי ייבוש בהקפאה (6). נתנו את האבקה כמשקה לאנשים מבוגרים בעלי משקל-יתר, וגם כאן קבלו ירידה ברמת LDL-כולסטרול בדם (6).

 

 

 

 

מרכיבים ב-100 ג' תות שדה

 

32 קלוריות

0.67  ג' חלבון

7.7 ג' פחמימות

0.3 ג' שומן

ויטמין  C 58.8 מ"ג

סיבים תזונתיים  2 ג'

מנגן  0.56 מ"ג

אשלגן  153 מ"ג

מגנזיום  13 מ"ג

זרחן     24 מ"ג

 

מקורות 

 

  1. Madison D. Edible: An Illustrated Guide to the World's Food Plants. Washington, DC: National Geographic Society, 2008.
  2. Food as Medicine: Strawberry (Fragaria x ananassa, Rosaceae) Hebalgram 2015, Vol. 12, Issue 5.
  3. Aaby K. Mazur S. Nes A et al. Phenolic compounds in Strawberry (Fragaria x ananssa Duch.) fruits: Composition in 27 cultivars and changes during rioening. Food Chemistry, May 2012 , 132: 86-97.
  4. Darrow G. The Strawberry History, Breedng and Physiology. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1996.
  5. 5. Alvarez-Suarez J. Glamieri F. Battino M. et al. One month strawberry- rich anthocyanin supplementation ameliorates cardiovascular risk, oxidative stress markers and platelet activation in humans. Journal of Nutritional Biochemistry, March 2014, 25(3): 289-294.

Basu A. Betts NM. Nguyen A. et al. Freeze-dried strawberrys lower serum cholesterol and lipid peroxidation in adults with abdominal adiposy and elevated serum lipids. J. Nitr. 2014, 144(6):830-837.