על מינה פארן מאמרים צור קשר
מאמרים חדשים
צמחי מרפא
חומרי המרפא (מטבוליטים משניים) בצמחים
מחלות ודרכי הטיפול בהן
נושאים כללים
עגבניה - Solanum lycopersicum - עגבניה - Solanum lycopersicum
>>גרסת הדפסה
עגבניה - Solanum lycopersicum

עודכן ב: 16/02/17

שם עברי : עגבניה

משפחה: סולניים, Solanaceae

חלקי צמח בשימוש: פרי

 

מגדלים בעולם זנים שונים של עגבניות. הם שונים בגודל הפרי, בצורתו, ובטעמו. העגבניות הן פרי  בשרני ובתוכו זרעים. בשנים האחרונות מגדלים עגבניות קטנות בעלות צבע צהוב, כתום, אדום, שחור. הצמח הוא בגובה של כ-20 ס"מ עד 100 ס"מ. הוא מתפזר על הקרקע.

עגבניות גדלו כצמח בר בדרום ומרכז אמריקה. הפירות של צמח הבר היו קטנים ודומים לעגבניות שרי (1). האצטקים והאינקה היו הראשונים שהתחילו לגדל את העגבניות. העגבניות דומות ל-Tomatillo הירוק ששייך למשפחת הסולניים, ושתושבי האזור הכירו אותו היטב כצמח מאכל. ישנם שני מינים של Tomatillo- Physalis philadelphica ו- Physalis ixocarpa  ואת שניהם נהגו לאכול (1).

הספרדים שהגיעו למקסיקו העבירו זרעים של עגבניות לאירופה. גידול העגבניות התפשט לאזור הים התיכון, ובמאה ה-16 הן כבר היו מוכרות כצמח מאכל בארצות רבות (1).

מרכיבים

ויטמינים: ויטמין A, ויטמין C

 הפלבנואידים (98%) מצויים בקליפה שמכסה את הפרי.  הם כוללים בעיקר קוורצטין ו-kaempferol.

בנוסף עשירות העגבניות  במינרלים: אשלגן , מגנזיום, זרחן, מוליבדן וסידן (2).

הקרוטנואידים כוללים: ליקופן, phytoene, phytofluene ,beta-caroten בטא-קרוטן, גאמה-קרוטן (2). הקרוטנואידים נותנים לעגבניות את הצבעים השונים , צהוב, כתום, אדום ושחור (1).

 

שימוש עממי ומסחרי

 

כשהעגבניות הובאו לאירופה על ידי הספרדים הן לא זכו לקבלת פנים נלהבת. גידלו אותן בהתחלה כצמחי נוי (1). תושבי אירופה הכירו את בני משפחת הסולניים הרעילים Atropa belladonna, Hyoscyamus niger הדודא הרפואי, והם היו חשדנים לגבי הצמחים החדשים, בני אותה משפחה שהגיעו מאמריקה, כגון, עגבניות, תפוחי אדמה, חצילים. רק לקראת סוף המאה ה-18 התגברו תושבי אירופה על הפחד מפני העגבניות והסולניים האחרים (3).

כשהשימוש בעגבניות כמזון התפשט באירופה, התחילו  בתחילת המאה ה-19 באיטליה לשמר עגבניות בקנה מידה גדול. קראו למוצר Pomodoro (1).

ב-1830 ייצרו בארה"ב לראשונה את הקטשופ, שהפך להיות התבלין הלאומי.

בימינו העגבנייה היא אחד מהירקות הנפוצים ביותר בשימוש בעולם כולו.

העגבנייה הייתה הירק הראשון  שעבר שינוי גנטי. שינו את הפרי כך שיהיה קשה וחזק יותר, כדי שיוכל לעמוד בנסיעות ארוכות (1).

הערך של העגבניות עלה אחרי שגילו את הפעילות הרפואית של הליקופן, והוא הוכרז כנוגד חמצון ודלקת.

 

פעילות רפואית

 

ויטמין E וויטמין C פועלים ביחד עם הליקופן ומגבירים את פעילותו. מחקר שנערך על הפעילות של הליקופן הראה ייצור מוגבר של ציטוקינים אנטי דלקתיים כשהשתמשו בצרוף של ליקופן, ויטמין C וויטמין E, בהשוואה לכל אחד מהמרכיבים האלה או צרוף של שניים מהם (4).

מצב כרוני של דלקת קשור לסיכון גבוה של מחלות ניווניות. אצל אנשים בריאים הוספת ליקופן למזון במשך שבוע אחד גרמה לעלייה ברמת ליקופן בסרום, והפחיתה חמצון של ליפידים, חלבונים וליפופרוטאינים. לעומת זאת אצל אנשים שלא לקחו ליקופן כתוסף או מוצרים מעגבניות הייתה רמה נמוכה של ליקופן בדם וחמצון מוגבר (5).

מחקרים אפידמיולוגיים מצאו ששימוש בעגבניות ומוצרים שמכינים מהן מפחית את הסיכון לסרטן במערכת העיכול (1). מחקר אחר מצא שעגבניות ומוצרים שמכינים מהן מפחית סיכון לסרטן של בלוטת הערמונית (5).

מחקר שנערך על 51.529 גברים בגילאים 40-75, מצא שאכילה של עגבניות ומוצרים עשויים מהן יותר מפעמיים בשבוע גרמה לירידה בסיכון לסרטן בפרוסטטה (1).

מוצרים שונים מעגבניות מכילים ריכוזים שונים של ליקופן. ממרח מעגבניות הוא העשיר ביותר בליקופן (1).

הספיגה של המרכיבים הפעילים של העגבניות טובה יותר אחרי בישול. הליקופן כמעט ואינו נספג מעגבניות ללא בישול. גם המוצרים שמכינים מהעגבניות מכילים מרכיבים זמינים יותר שנספגים בקלות בגוף. תוספת של שמן זית לעגבניות מועילה גם היא לספיגה טובה יותר של המרכיבים. הריכוז הגבוה ביותר של ליקופן מצוי בעגבניות מוקפצות בתוך שמן זית, מרק עגבניות, ממרח, רוטב קטשופ (1).

עדיף לקבל את הליקופן מעגבניות או ממוצרים שונים שמכינים מהן, במקום ליקופן שניתן בקפסולות כתוסף מזון (1).

 

הרכב תזונתי בעגבנייה אחת גדולה (בערך 182 ג')

33 קלוריות

1.6 ג' חלבונים

7.08 ג' פחמימות

0.36 ג' שומן

..

ויטמין C  24.9  מ"ג

אשלגן    431 מ"ג

מגנזיום   20 מ"ג

סיבים תזונתיים 2.2 ג'

ויטמין           E    0.98 מ"ג

זרחן       44  מ"ג

סידן       18 מ"ג

 

מקורות

  1. Food as Medicine: Tomato (Solanum lycopersicum, Solanaceae) HerbalEGram, Vol.13,Issue 7, July 2016.
  2. Perveen R. Suleria HA. Anjium FM. Tomato (Solanum lycopersicum) carotenoids and lycopenes chemistry: metabolism, absorption, nutrition and allied health claims: A comprehensive review. Crit. Rev. Food Sci. Nutr.2015, 55(7):919-929.
  3. Murray M. Pizzorno J. Pizzorno L. The encyclopedia of Healing Foods. New York, NY: Atria Books, 2005.
  4. Hazewindus M. Haenen GR, Weseler A. et al. The anti-inflammatory effect of lycopene complements the antioxidant action of ascorbic acid and a-tocopherol. Food Chem. 2012, 132(2):954-958.

Agarwal S. Rao AV. Tomato lycopene and its role in human health and chronic diseases. CMAJ. 2000 163(6): 739-744.