רימון מצוי – Punica granatum

רימון מצוי – Punica granatum

אבקת אבקה רימון
מאת: ד"ר מינה פארן

השם בעברית: רימון מצוי
משפחה: רימוניים,  Punicaceae
חלקי צמח בשימוש: פירות, זרעים, קליפת הפרי.
תאור בוטני: הרימון הוא סוג יחיד במשפחת הרימוניים.הוא גדל בארצות הים התיכון, ובאסיה עד ההימלאיה.

הרימון הוא עץ קטן או שיח גדול נשיר. הפרחים אדומים, הפריחה בתחילת הקיץ.

הפרי הוא ענבה גדולה המכילה זרעים מרובים. קליפת הזרע הבשל וורודה עד אדומה ועסיסית. הפצת הזרעים נעשית על ידי צפורים. קליפת הפרי גלדנית. כשהפרי בשל הקליפה מתבקעת והזרעים מתפזרים.

מאז אלפי שנים מגדלים את הרימון כעץ פרי. שמו העתיק היה תפוח קרתגו, וכנראה שזהו אחד המקומות הראשונים שבו גידלו את הרימון. מקור שם הסוג Punica הוא Punic, שזהו שמה של השפה הקרתגית.

השם האנגלי Pomegranate, מקורו בצרפתית, ומשמעותו תפוח עץ מרובה גרעינים.

הרימון נמנה עם שבעת המינים שהארץ השתבחה בהם. הוא מוזכר פעמים רבות בתנ"ך, במשנה ובגמרא, ומקומות בארץ נקראו על שמו, כגון עין רימון, גבע רימון. בכמה מהמקורות בגמרא מדובר בהערצה על יופיו של הרימון. בימי קדם הרבו להשתמש ברימון כעץ נוי, והוא היווה מרכיב חשוב בגנים.

מרכיבים: קליפת הפרי מכילה כ- 30% טאנינים. בעבר השתמשו בה להכנת דיו שחורה.החלק האכיל בפרי מהווה כ- 50% ממשקלו. הוא כולל 80% מיץ ו- 20% זרעים. המיץ הטרי מכיל 85% מים, 10% סוכרים הכוללים ריכוז שווה של גלוקוז ופרוקטוז, 1.5% פקטין, והשארחומצה אסקורבית, פוליפנולים, פלבנואידים.הזרעים עשירים בסיבים, פקטין וסוכרים. הזרעים היבשים מכילים את האסטרוגן estrone, איזופלבונים פיטואסטרוגנים, genisteinו- daidzeinופיטואסטרוגןcoumestrol(1,2).

ריכוז הפוליפנולים המסיסים במיץ הוא 0.2 – 1.0%. הם כוללים בעיקר אנתוציאנינים, כגון, גליקוזידים של cyanidine ושל delphidinin, ו- anthoxanthins, כגון, catechins, ellagic tannins וכן חומצה גאלית ואלאגית (1,2). הערך התזונתי של 100ג' גרגרי רימון: (ע"פ Duke).

קלוריות 65, חלבון 0.7ג', פחמימות 17ג', סיבים 4ג', סידן 10מ"ג, זרחן 10מ"ג, אשלגן 250מ"ג, ברזל 0.8מ"ג, כולסטרול 0, נתרן 3 מ"ג, ויטמין C4 מ"ג, ויטמין B0.3 מ"ג, ריבופלבין (ויטמין B2 ) 0.03 מ"ג, תיאמין (ויטמין B1) 0.03מ"ג.הסידן מהווה 50% מריכוז האפר.
פעילות: אנטיאוקסידנט. בארץ נערכו מחקרים בטכניון ובבי"ח רמב"ם. במחקרים השתמשו במיץ רימונים שעבר תהליך של תסיסה, ובשמן שהפיקו בכבישה קרה מהזרעים. המחקרים נעשו על בני אדם ועל עכברים.

שני מחקרים נערכו בבני אדם. בראשון נתנו לכל משתתף 50מ"ל של מיץ מהפרי במשך שבועיים. במחקר השני נתנו 20-80מ"ל ליום מהמיץ במשך 10 שבועות (2). הראו במיץ פעילות נוגדת חמצון גדולה פי שלוש מזו של היין האדום ושל תה ירוק (1,2,3). הראו שריכוז הפוליפנולים במיץ רימון גבוה יותר מאשר ביין אדום ובמיצים של פירות שונים, כולל מיץ אוכמניות וחמוציות (1). מעכב חמצון של LDL, מעכב היווצרות של תאי קצף. הפרקציה המסיסה במים מהקליפה הפנימית והחיצונית  של הרימון חזקה יותר מזו של הזרעים בפעילות המעכבת חמצון של LDL(1). מעכב פראוקסידציה של שומנים בפלסמה.

מעכב טרשת עורקים, מוסבר ע"י עיכוב חמצון וצימות של LDL,עיכוב ייצור של תאי קצף, וכן עיכוב צימות של טסיות דם.

בדומה למיץ אשכוליות גם מיץ רימון מעכב אנזימים ציטוכרומים מסוג P-450, ובכך הוא מאט את האלימינציה של תרופות מסוימות.

הראו ש-50 מ"ל של מיץ רימון שניתן במשך שבועיים סייע להורדת לחץ דם, כאשר נתנו אותו ביחד עם תרופה הפועלת לפי עקרון של עיכוב של ACE. מיץ הרימון מאט את הפירוק של התרופה וגורם לשיפור הפעילות שלה (2).

מחקרים אחרים הראו עיכוב של לויקוטריאנים על ידי מיץ רימון, והקלה במקרים של אסתמה (4).

פעילות אסטרוגנית בחיות הוכחה in vivoעם שמן שהופק מזרעי הרימון (5).

רפואה מסורתית: נהגו להשתמש בקליפת הפרי, בקליפת הגזע והשורש ובמיץ מהפירות, במקרים של שלשולים, דיזנטריה, דלקות של דרכי העיכול, לויקוריאה, שטפי דם של מחזור חודשי ולטיפול בתולעים (6).

בשימוש חיצוני נהגו לטפל עם חלקי הרימון השונים בסדקים בפטמות (6).

ספרות

Aviram M. et al. Pomegranate juice flavonoids inhibit low-density lipoprotein oxidation and cardiovascular diseases: Studies in atherosclerotic mice and in humans. Drugs Exptl. Clin. Res. XXVIII: 49-62, 2002.

Aviram M. Pomegranate juice consumption reduces oxidative stress, atherogenic modifications to LDL, and platelet aggregation: Studies in human and atherosclerotic apolipoprotein E-deficient mice. Am. J. Clin. Nutr. 71: 1062-1076, 2000.

Shay Y. et al. Antioxidant and eicosanoid enzyme inhibition properties of pomegranate seed oil and fermented juice flavonoids. J. of Ethnopharmacology,  66: 11-17, 1999.

Spector SL. Leukotriene unhibitors and antagonists of asthma. Annals of Allergy, Asthma and Immunology, 75: 463-470, 1995.

Sharaf A. Nigm SAR. The oestrogenic activity of pomegranate seed oil. J. of Endocrinology, 29: 91-92, 1964.

Duke AJ. Ayensu SE. Medicinal Plants of China, Reference Publications, Algonac, MI, 1985.

פעילות אנטי סרטנית של מיצוי רימון מצוי וגניסטאין.

מחקרים על מיצויים שונים של פרי הרימון מדווחים על פעילות אנטי סרטנית (1). התכונות הפרמקולוגיות של מיצויים מפרי הרימון נבדקו.

השמן המופק מהזרעים מכיל פוליפנולים המעכבים ייצור של פרוסטגלנדינים, לויקוטריאנים ותרומבוקסאן (2).

בנוסף מכיל השמן סטרואידים, כולל esterone,17-beta-estradiol(3), טסטוסטרון, סטיגמה-סטרול וסיטוסטרול (4).

מיצויים של הפרחים מורידים לחץ דם אצל מכרסמים (2). מיצוי מהמיץ מעכב חמצון של LDL, וייצור של חסימה של כלי דם אצל בני אדם ומכרסמים (5).

מטרת המחקר הנוכחי היא לבדוק מהו מנגנון הפעילות האנטי סרטנית של מיצוי מהרימון.

המחקר נעשה עם מיצוי של פרי הרימון בהשוואה לאיזופלבון גניסטאין. החוקרים בדקו את השפעתם על תאים סרטניים שנלקחו מנשים עם סרטן השד (2).

הריכוז שנלקח ממיצוי הרימון היה 40 ו-20 מיקרוגרם למיליליטר.

התוצאות הראו שלמיצויים מהרימון ולג'ניסטאין  יש השפעה מעכבת על גידול תאים סרטניים in vitro. המיצויים מהרימון והג'ניסטאין, כל אחד לבד ושניהם ביחד גרמו ל-apoptosis(התאבדות תאים), בתלות בזמן ובמינון. התמותה עם מיצוי רימון וג'ניסטאין ביחד היתה גבוהה בהרבה משל כל אחד לבד. תמותת התאים הסרטניים הייתה גבוהה בהרבה משל התאים הבריאים שנלקחו כקבוצת ביקורת. נתקבלו שינויים מורפולוגיים בתאים, שמראים על דיפרנציאציה, עיכוב ומוות.

בתאים שמתו היה ניתן לראות שבירה של DNA ושל חלבונים שנגרמה על ידי הרימון או הג'ניסטאין.

המסקנה מהמחקר היא שהפעילות האנטי סרטנית של הג'ניסטאין ומיץ הרימון היא כנראה עידוד של התאבדות תאים (2).


ספרות:


1. Li YZ. et al. Release of mitochondria cytochrome C in both apoptosis and necrosis- induced by beta-lapachone in human carcinoma cells. Mol. Med. 1995, 5: 232-239.

2. Louis Jeune MA. et al. Anticancer activities of Pomegranate extract and genistein in human breast cancer cells. J. of Medicinal Food 2005, 8: 469-475.

3. Heffmann E. et al. Identification of estrone in pomegranate seeds. Phytochemistry 1996, 5: 1337-1340.

4. Anesini C. Perez C. Screening of plants used in Argentine folk medicine for antimicrobial activity. J. Ethnopharmacol, 1999, 66: 11-17.

5. Aviram MA. Pomegranate juice consumption reduces oxidative stress, athrogenic modifications to LDL and platelet aggregation: studies in human and in atherosclrotic  apolipoprotein E-deficient mice. Am J. Clin Nutr. 2000, 71: 1062-1076.

פעילות אנטי אנגיוג'נית בפרקציות של רימון:

אנגיוגנזיה (פיתוח כלי דם חדשים) הוא תהליך קריטי להתפתחות של גידול סרטני. עיכוב של אנגיוגנזה הוא אחת הדרכים לעיכוב התפתחות של גידול סרטני.

במחקר הנוכחי נבדקו פרקציות שונות של הרימון לפעילות אנטי אנגיוג'נית (1).  הרקמות שנבדקו הן פיברוציטים שנלקחו מרירית הרחם ומהנוזל האמניוטי בזמן ניתוח קיסרי. ברקמות אלה יש חלוקה מהירה של תאים וגידול מהיר של כלי דם חדשים.

פרקציות הרימון שנבדקו: מיץ רימון שעבר תסיסה, פוליפנולים של הקליפה, שמן מזרעי רימון שהתקבל בכבישה קרה, פוליפנולים של שמן רימון, ושמן מהזרעים ללא תסיסה. התוצאות הראו: עיכוב של חלוקת הפיברוציטים על ידי המיץ המותסס והפוליפנולים של קליפת הרימון. עיכוב של vascular endothelial growth factor על ידי שמן רימון ומיץ מותסס, בתאי סרטן השד של נשים רגישות לאסטרוגן.

העיכוב הברור ביותר היה של שמן רימון ומיץ מותסס על תאי שד של נשים בריאות.

פרקציות שונות של הרימון בריכוז של 10 מיקרוגרם למיליליטר עכבו ייצור כלי דם בפיברוציטים ובתאי אנדותל של הוריד של חבל הטבור.
סיכום: העיכוב של פקטור גידול תאי אנדותל ברקמה שמתחלקת במהירות רבה, מצביעה על פעילות של מיץ ושמן רימון כמסייעים למניעת סרטן. התוצאות מראות על פעילות אנטי אנגיוג'נית של מיצויים מרימון. גורמים הממריצים ייצור כלי דם חדשים עוכבו, וגורמים המעכבים גידול כלי דם הוגברו. התוצאות שהראו זאת הן העיכוב של גידול הפיברוציטים, והעיכוב של גידול הוריד של חבל הטבור. מחקר שנעשה in vivoנתן תוצאות דומות. עבודה אחרת שנעשתה על ידי כמה מהחוקרים  של המחקר הנוכחי, הראתה עיכוב סינרגיסטי עם חלק מפרקציות הרימון על חלוקת תאים וכושר הפלישה שלהם במקרים של סרטן הפרוסטטה (2).  הם הראו גם עיכוב בפעילות של phospholipase A2. החוקרים טוענים שזהו מחקר ראשוני, שאחרי מחקרים נוספים יוכל להביא להכנת תכשיר מפרקציות שונות של הרימון למניעה וטיפול בסרטן השד והפרוסטטה.

ספרות:


1. Masakazu T….Lansky EP. et al. Preliminary studies on the anti-angiogenic potential of pomegranate fractions in vitro and in vivo. Angiogenesis 6: 121-128, 2003.

2. Lansky EP. et al. Therapeutic synergy in pomegtanate. Poster presented at the 94th Annual Meeting of the American Association for Cancer Research, July 11-14, 2003, Washington, DC.

אהבתם את המאמר?

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד