זרעי שיזף סיני- Ziziphus spinosa

זרעי שיזף סיני- Ziziphus spinosa

SUAN ZAO REN HS צמח
מאת: ד"ר מינה פארן

שם עברי: זרעי שיזף סיני

שם סיני: suan zao ren
משפחה: אשחריים, Rhamnaceae
תאור בוטני: משמעות השם הסיני הוא זרעים של תמר חמוץ.  הוא ידוע גם כ-Z. jujube. זהו עץ נשיר קוצני המגיע לגובה של 10 מ'. הפריחה באביב, הפרחים צהובים. הפרי בשרני, מבשיל בסתיו. צבעו של הפרי הבשל חום-אדמדם. הפרי חמוץ. מוצאו של הצמח מסין הוא גדל גם בהודו, מלאיה, אפגניסטן ויפן (1).

חלקי צמח בשימוש: זרעים – בדרך כלל קולים את הזרעים במהירות ונותנים להם להתקרר. זרעים שלא עברו קלייה משמשים לניקוז של הכבד וכיס המרה, ואילו הזרעים הקלויים מזינים את הכבד ומרגיעים (2). 
רפואה מסורתית: ברפואה הסינית נוהגים להשתמש בזרעים לטיפול  בנדודי שינה, פלפיטציות, תשישות עצבית, להזין את הכבד, לטיפול  בעייפות הנובעת מכך שהכבד אינו מזין את הלב, והתוצאה היא עייפות נפשית, נדודי שינה ופלפיטציות (2). זרעי השיזף מזינים את ה-yin של הלב והכבד, ומסייעים בכך לעגן את ה-yang(3). הזרעים מפחיתים הזעה, מחזקים את הטחול, מועילים במקרים של קוצר נשימה, מרגיעים את הרוח, מונעים רגזנות, מאזנים פעילות של צמחים המצויים בפורמולה (4). שימוש ממושך בזרעים ובשמן שמפיקים מהם גרם לירידה ברמת הכולסטרול והטריגליצרידים בדם (5).
מרכיבים: ספונינים 0.1%, כולל jujubisudes A,B,C acetyljujuboside B, ויטמין A, B2, C(4).התוויות: חרדה, נדודי שינה רגזנות, תשישות, עודף הזעה, הזעות לילה, פלפיטציות, חוסר שקט (6).
התוויות נגד: שלשול
רעילות: נמוכה מאד. LD50 בעכברים 14 ג' לק"ג. כשנתנו לעכברים כמות חד פעמית של 50ג' לק"ג לא התקבלה שום רעילות (2,4). גם כמות של 20ג' לק"ג במשך 30 יום לא גרמה לרעילות (2).
מינון:3-9 ג' ליום.   


ספרות


1. Reid D. 1995, A Handbook of Chinese Healing Herbs, Simon & Schuster, Sydney, Australia, pp. 192-193
2. Dharmananda S. Zizyphus in: www.itmonline.org/arts/zizyphus.htm
3. Unschuld PU. Forgotten Traditions of Ancient Chinese Medicine, 1990 Paradigm Publications Brookline, MA
4. Benski D. Gamble A. 1993, Chinese Herbal Medicine Materia Medica (Revised Ed.),  Eastland Press, Seattle, WA, p.323
5. Wu Shuyun et al. Effect of zizyphus seed oil and zizyphus extract on decrease of serum lipoprotein and inhibition of platelet aggregation, China Journal of Chinese Materia Medica 1991, 16: 435-437
.6.     Leung A. & Foster S. 1996, Encyclopedia of common natural ingrdients used in food, drugs and cosmetics, John wiley  New York, pp. 475-476.

אהבתם את המאמר?

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד