שעונית רפואית – פסיפלורה

שעונית רפואית – פסיפלורה

מאת: ד"ר מינה פארן

השם בעברית: שעונית נאכלת

משפחה : שעוניתיים, Passifloraceae

חלקי צמח בשימוש: עלים, פירות

תיאור הצמח: במשפחת השעוניתיים מצויים כ- 520 מינים. רובם גדלים במרכז ודרום אמריקה. ישנם גם מינים הגדלים בצפון אמריקה ובדרום מזרח אסיה (1). Passiflora incarnate הוא מטפס עשבוני הגדל לגובה של כ-8 מ'. הוא מטפס בעזרת קנוקנות, ומתפשט במהירות בעזרת שורשים המסתעפים במהירות.

לפי האקלים שבו גדל הצמח הוא יכול להיות נשיר או ירוק-עד.

הצמח פורח באביב ובמשך כל הקיץ. הפרחים מרובים, גדולים בצבע סגול עם אבקנים ועלי בולטים מעל הפרח. הפירות הבשלים הם צהובים, מתוקים ואכילים (1).

במאה ה-17 הביאו את הפסיפלורה לאירופה, והוא הפך לצמח נוי, רפואי ומקור להכנת מיצים ומשקאות שונים. מגדלים היום את הפסיפלורה, כולל בארץ, אבל מרבים גם לקטוף אותו מהבר לתעשיית המזון (1).

השבטים האינדיאנים שגרו בדרום מזרח ארה"ב  השתמשו בכמה חלקים מהפסיפלורה כמזון. לעתים קרובות מוצאים זרעים באתרים ארכאולוגיים.

לפי ממצאים ארכאולוגיים  התחילו להשתמש בפסיפלורה בשנים 3500-800 לפני הספירה (1). מצאו זרעים של פסיפלורה באלבמה וטנסי, בלואיזיאנה, בצפון ודרום קרולינה.

מקור שם הסוג פסיפלורה והשם העממי passionflower   בשם האיטלקי שניתן לפרח fiore della passione , שמקורו בסמלים נוצריים.

הצמח נכנס לאנגליה ב-1629 כצמח חממה.

בסוף המאה ה-19 הכניס Isham  Jabus Marshall Goss   מגיאורגיה  את הפסיפלורה לשימוש ברפואה האקלקטית (1).

בשנת 1898 התפרסמה במהדורה ה-18 של הספר King's American Dispensatory  הפעילות הרפואית של המיצויים הנוזליים של פסיפלורה לפי הרפואה האקלקטית.  מציינים בין השאר שמיצויים מפסיפלורה משמשים לטיפול במצבים של רוגז וכעס במוח ובמערכת העצבים עם  חולשה ורפיון

הפרעות שינה בגלל עומס של עבודה, דאגות או בגלל התלהבות קדחתנית אצל אנשים צעירים או מזדקנים.                                  

כאבים נוירלגיים עם חולשה

עייפות, אפיסת כוחות

רגזנות ילדותית

כאב ראש מתוך עצבנות

נשימה כבדה, פרפורים בלב בגלל הלם.

בשנת 1916 נכנס הצמח למהדורה הרביעית של National Formulary והוא נשאר צמח מאושר באירופה עד 1936, שאז פורסמה המהדורה החמישית של הספר (1).

בשנת 1985 אישרה Commission E  הגרמנית את השימוש בנוף הצמח של הפסיפלורה כחליטה או כהכנות גאלניות דומות. הצמח קיבל אישור של תרופה לא רשומה לטיפול בעצבנות וחוסר שקט (1). מאז הצמח  נשאר בגרמניה עם סיווג של תרופה ומזון, תלוי בריכוז המומלץ.

מונוגרפים שהגישו מדינות אחרות של האיחוד האירופי נדחו על ידי המונוגרפים של European Medicines Agency- EMA.

בשנת 2007 פורסם על ידי ארגון הבריאות העולמי WHO מונוגרף איכותי ורפואי על הפסיפלורה.

מאז יצאו מונוגרפים בקנדה, במקסיקו ועל ידי EMA. בארה"ב ארץ מולדתו של הפסיפלורה עוד לא יצא .

הרבליסטים משתמשים בפסיפלורה כמשכך כאב, נוגד עוויתות, מסייע לשינה, מרגיע את מערכת העצבים ומוריד לחץ דם.

הוכיחו שהוא מועיל במקרים של נדודי שינה שקשה להתגבר עליהם ושהוא מסייע במקרים של כאבים עצביים.

פסיפלורה נחשב היום לצמח שעוזר במיוחד לאנשים שאינם מסוגלים להשתחרר בלילה מהדברים שהעסיקו אותם במשך היום.  אנשים שמשחזרים במיטה את כל מה שנאמר להם ומה הם ענו, וחוזרים ובודקים  אם הם התנהגו כמו שהיו מצפים מעצמם. המחשבות האלה כמובן מפריעות לשינה שקטה ורגועה.

בארצות המאוחדות באיחוד האירופי, וכן בקנדה ובאוסטרליה, קבעו תקן כמותי לנוף הצמח של הפסיפלורה. התקן שנקבע הוא לפחות 1.5% פלבונואידים שנקבעים על ידי  vitexin.  במיצוי יבש התקן הוא לפחות  2.0% פלבונואידים  שנקבע לפי vitexin.

לשימוש קוסמטי משתמשים במיצוי של הצמח השלם של הפסיפלורה. הוא נחשב לצמח בעל פעילות מכווצת- אסטרינג'נט.

 פרמקולוגיה

 נוף הצמח  המאושר לשימוש מכיל 1.0 -2.5% פלבונואידים. ריכוז הפלבונואידים השונים בתוך התערובת הכללית שונה מאד במוצרים השונים.

 במיצוי יש גם פוליסכרידים, במיוחד, arabinoglucan , חומצות אמינו חופשיות, GABA ועקבות של harmala alkeloids

ברוב במקרים משתמשים בפסיפלורה בצרוף עם צמחים נוספים. יש מעט מאד מחקרים על הפעילות של הפסיפלורה כצמח יחיד. יש לפחות 6 מחקרים שבדקו את פעילות הפסיפלורה כצמח בודד לטיפול בחרדה, נדודי שינה ובעיות של קשב וריכוז (1).

מחקר שנערך על 63 מטופלים, הראה בקבוצה שטופלה עם פסיפלורה לירידה בחרדה לעומת  קבוצות הביקורת שלא הראו השפעה כזאת (3).

מחקר נוסף בדק קבוצה של 60 איש מול קבוצת ביקורת. נבדקה השפעת הפסיפלורה על חרדה לפני ניתוח. המחקר הראה ירידה בחרדה אצל מטופלים שעמדו לעבור ניתוח עם הרדמה מקומית (4).

במחקר אחר בדקו מטופלים לקראת טיפולים אצל רופא שיניים. גם אצלם מצאו ירידה בחרדה בהשפעת הפסיפלורה (1).

במחקר נוסף נבדקה ההשפעה של פורמולה שהכילה 80 מ"ג של פסיפלורה, 300 מ"ג של Valeriana officinalis ו-30 מ"ג של Humulus lupulus.

המשתתפים קבלו את הפורמולה של שלושת הצמחים בהשוואה לתרופה קונבנציונלית מרגיעה. המחקר הראה שההשפעה של תערובת הצמחים הייתה זהה לזאת של התרופה הקונבנציונלית . שתיהן תרמו לשיפור השינה, להארכת שעות השינה ולירידה במספר היקיצות  במשך הלילה (5).

לסיכום, גידול הפסיפלורה הולך ומתרבה בארצות רבות. הוא מתרגל לאקלים שונה, פורח ונותן פרי בכל מקום. ישנם מקומות שהצמח מתחיל להתנהג כצמח פולש. הוא מתרבה במהירות רבה ותופש שטחים חדשים.

גם בארץ מצליח גידול הפסיפלורה באזורים השונים, כולל באזורים מדבריים אם הוא מקבל השקיה.

הפסיפלורה התקבל כצמח המסייע לשינה טובה, מרגיע, מומלץ במקרים של הפרעות של קשב וריכוז. הוא חסר רעילות ומתאים לשימוש לילדים ולמבוגרים.

הוא מהווה מרכיב כמעט קבוע בתערובות להרגעה ולטיפול בהפרעות בשינה.

מקורות

Engels G. Brichmann J. Passiflora incarnata. HerbalGram Issue 112, 2016.   www.herbalgram.org

Blaschek W. (ED). Wichtl- Teedrogen und Phytopharmaka- Ein Handbuch fur die Praxis.6. Auflage. Stuttgart Germany Wissen schaftliche Verlagsgesllschschaft. 2016, 472-475.

 Kaviani N. Tavakoli M.Tabanmehr MR. et al. The efficacy of Passiflora incarnata Linnaeus in reducing dental anxiety in patients undergoing periodontal treatment. J. Dent. Shiraz Univ. Med. Scien. 2013, 14(2):68-72.

Aslanargun P. Cuvas O. Dikman B. et al. Passiflora incarnata L.  as an anxiolytic before spinal anesthesia. J. Anesth. 2012, 26: 39-44.

Maroo N. Hazra A. Das t. Efficacy and safety of a polyherbal sedative-hypnotic formulation NSF-3 in primary insomnia in comparison to zolpidem: a randomized controlled trial. Indian J. Pharmacol. January-February 2013, 4591): 34-39.

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד