אלרגיה לחיטה – Food allergy

אלרגיה לחיטה – Food allergy

מאת: ד"ר מינה פארן

אלרגיה לחיטה היא בדרך כלל אלרגיה למזון. היא עלולה להופיע כאלרגיה למגע, אצל אנשם הבאים במגע קרוב עם חיטה באופן קבוע. כמו כל אלרגיה, גורמת האלרגיה לחיטה להופעה של נוגדנים IgE ולתגובה של תאי פיטום ובזופילים הגורמים לשחרור של היסטמין, ובהמשך להפעלת מנגנון הדלקת.

האלרגיה היא בעיקר למאגר החלבונים המצוי בזרע החיטה, אבל ישנם מרכיבים נוספים העלולים לפעול כאלרגנים (1).

ישנן ארבע קבוצות עיקריות של חלבונים בזרע החיטה: אלבומינים, גלובולינים, פרולמינים וגלוטלינים (1). הפרולמינים המצויים בחיטה מכונים גליאדינים, והגלוטלינים המצויים בחיטה מכונים גלוטנינים.שתי הקבוצות האחרונות ביחד מייצרות את הגלוטן שעלול לגרום למחלת צליאק (1).

אלרגיה לפולן ולנוף הצמח של החיטה

אלרגיה המתבטאת בדרכי הנשימה, והקשורה לפולן ולצמח החיטה, עלולה להופיע אצל אנשים העובדים בתעשיית המזון. גילו בחיטה 40 מרכיבים אלרגניים, חלקם פועלים בשילוב עם פולן ונוף הצמח של  השיפון (2).

מחקר אחר גילה שאלרגיה בדרכי הנשימה של אופים עלולה להגרם על ידי שילוב של צמח החיטה עם דגניים נוספים, כגון, שבולת שועל, שעורה, תירס, אורז ובעיקר שיפון (3). בנוסף הראו שילוב בין חלבונים של זרעים ושל פולן חיטה, וכן שילוב בין גלוטן של חיטה ופולן של שיפון הגורמים לאלרגיות בדרכי נשימה אצל אופים (4).

נגזרות של חומצות אמיניות מחלבונים של חיטה עלולים לגרום לאלרגיות. הן  נוצרות על ידי פירוק אנזימטי הידרוליטי של החלבונים, המביא לייצור של פוליפפטידים ובהמשך לפפטידים. מכנים אותם הידרוליזטים של חלבונים מחיטה, ונוהגים להוסיף אותם כתוספים למזון ולקוסמטיקה. הם עלולים להגביר תגובה אלרגית אצל אנשים רגישים, ולגרום לאורטיקריה חריפה על ידי מגע (5,6).

גליאדינים מחיטה קשורים לאלרגיה קשה נוספת, הידועה בשם

Wheat-dependent exercise induced anaphylaxis, הקשורה גם היא לתגובות של נוגדנים IgE   (7).במקרים אלה גלידינינים או גלוטנין עם משקל מולקולרי גבוה חודרים לדם בזמן פעילות ספורטיבית, והם עלולים לגרום לאסתמה חריפה או לתגובות אלרגיות אחרות (8).

פרולמינים שאינם נמסים במים, שמקורם בכמה מיני דגן עלולים להיות הגורם לאטופיק דרמטיטיס, אקסמה,ואורטיקריה (9). במקרים של רגישות משפחתית מציעים לא להשתמש במוצרים המכילים חיטה בשנה הראשונה של החיים.

אצל אנשים הסובלים לעתים קרובות ממיגרנה, הראו שהגורם עלול להיות רגישות למזון (10). ב- 78% מהמקרים הגורם היה חיטה (10). מזונות נוספים העלולים לגרום למיגרנה: תפוזים, ביצים, תה, קפה, שוקולד, חלב, תירס, סוכר קנים, שמרים.

הטיפול הוא קשה ואישי. ישנם אנשים הרגישים לחיטה אולם אינם רגישים לכוסמין. חיטה מצויה במזונות רבים, כגון, קוסוקוס, סולת, מיני מאפה שונים, סובין, מוצרים מנבט חיטה, עמילן ועוד מוצרים רבים בהם מופיעים מרכיבים מחיטה כתוספים.

עצם המודעות לכך שהגורם לתופעות שונות עלול להיות אלרגיה לחיטה ולמרכיבים שלה, יכל לתת כיוון לאיבחון.

ניתן להחליף את הדגניים בקמח קינואה, ירבוז, צ'יה, דוחן, כוסמת, זרעי פשתן, אורז, חומוס, סויה.

כשיש רגישות לחיטה או לדגנים נוספים חייבים לקרוא בעיון את רשימת המרכיבים בכל מזון, ועדיף להימנע ככל האפשר להימנע משימוש במזון מתועש.

מקורות

AkagawaM. Handoyo T. Ishii T. et al. Proteomic analysis of wheat flour allergens. J. Agaric. Food Chem. 2007, 55: 6863-70.

Blands J. Diamant B. Kallos P. et al. Flour allergy in bakers.I. Identification of allergenic fractions in flour and comparison of diagnostic methods. Int. Arch. Allergy Appl. Immunol. 1976, 52: 392-406.

Baldo BA. Krilis S. Wrigley CW. Hypersensitivity to inhaled flour allergens. Comparison between cereals. Allergy 1980, 35:45-56.

Valero Santiago A. Amat Par P. Sanosa Valls J. et al. Hypersensitivity to wheat flour in bakers. Allergologia et immuno- pathologia, 1988, 16: 309-314.

Akiyama H. Sakata K.Yoshioka Y.et al. Profile analysis and immunoglobulin E reactivity of whear protein hydrolysates. Int. Arch. Allergy Immunol. 2006, 140: 36-42.

Lauriere M. Pecquet C. Bouchez-Mahiout L. et al. Hydrolysed wheat ptotein present in cosmetics can induce immediate hypersensitivities. Contact Derm. 2006, 54: 283-290.

Mitttag D. Niggemann B. Sander I. et al. Immunoglobulin E-reactivity of wheat-allergic subjects, bakers asthma, food allergy, wheat-dependent, exercise-induced anaphylaxis, to wheat protein fractions with different solubility and digestibility. Mol. Nutr. Food Res. 2004, 48: 380-389.

Masuo H. Morimoto K. Akaki T. et al. Exercise and aspirin increase levels of circulating gliadin peptides in patients with wheat-dependent exercise-induced anaphylaxis. Clin. Exp. Allergy 2005, 461-466.

Barnetson RS. Wright AL. Benton EC. IgE-mediated allergy in adults with severe atopic eczema. Clin. Exp. Allergy, 1989, 19:321-325.

Grant EC Food Allergies and migrane. Lancet 19798, 1: 966-969.

אהבתם את המאמר?

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד