אפקט אנטי דלקתי של אבודיה

אפקט אנטי דלקתי של אבודיה

מאת: ד"ר מינה פארן

הדלקת היא תגובה פזיולוגית הגנתית של הגוף לגורמים כימיים, פיזיקליים, זיהומיים, רעלנים סביבתיים או ליחסי גומלין בין אנטיגן לנוגדן (1). הדלקת נועדה להגן על הגוף, אבל פעילות דלקתית ממושכת או חזקה מאד עלולה לגרום נזק והרס לרקמות. הדלקת מתבטאת  בעלייה בטמפרטורה של הגוף, בצקת, גרוד וכאב. לפעמים מתפתחים מהדלקת נמק, הרס של ריקמה וסרטן (1).

גורמים המשתתפים בדלקת:

תאי פיטום mast cells נוצרים במוח העצם ונודדים לריריות או לרקמת החיבור. בהשפעת חומרים שונים הנקראים ציטוקינים מייצרים תאי הפיטום גרנולות המכילות היסטמין. תאי הפיטום מופעלים כתוצאה מגירוי חיסוני באמצעותIgE    או מגורם לא חיסוני, והם משחררים את ההיסטמין.

בזופילים נוצרים  ומגיעים לבשלות במוח העצם, ועוברים למחזור הדם. תהליך הבשלת הבזופילים מותנה בנוכחות IL-3. הגרנולולות המצויות בבזופילים מכילות היסטמין וסרוטונין. כשהם מופעלים הם מייצרים חומרים פעילים, כגון, לויקוטריאנים מסוג LTC4.

אאוזינופילים נוצרים במוח העצם ומצויים במחזור הדם. הם חודרים לרקמות, ובמיוחד לאזור הדלקת ומייצרים חמרים פעילים, כגון, לויקוטריאנים. הם משופעלים על ידי ציטוקינים , כגון אינטלויקין 3, המיוצרים על ידי לימפוציטים ותאי דלקת אחרים. IL-5 הוא אינטרלויקין הפועל במיוחד על אאוזינופילים. גירוי נוסף על ידי הציטוקינים גורם לאאוזינופילים לשחרר את החומרים הפעילים שנוצרו בתוכם .

לימפוציטים. קיימים סוגים שונים של לימפוציטים. CD4 הם לימפוציים מסייעים. אחרי שהם משופעלים על ידי נוגדן ייחודי הם מווסתים את תנועת תאי הדם הלבנים לאזור הדלקת. הם עושים זאת באמצעות הלימפוקינים, או בשמם הכולל ציטוקינים. תאי דלקת אחרים, כגון, מקרופאגים, תאי אפיתל, פיברובלסטים, נויטרופילים וגם אאוזינופילים יכולין ליצור ציטוקיניים  המשפיעים על האאוזינופילים.

מתווכי הדלקת הם חומרים פעילים  הנוצרים בתאי הדלקת, והם מפעילים או מזרזים את פעולתם של תאי דלקת אחרים. ההיסטמין הוא החשוב ביותר מבין  מתווכי הדלקת. הוא מגביר את חדירות כלי הדם, גורם לדליפה של פלסמה ולהתפתחות של נפיחות ובצקת. היסטמין גורם לכיווץ של שרירי צינורות הנשימה, מגביר הפרשת ריר, יש לו יכולת כמוטקטית, כלומר, הוא מושך לסביבה תאי דלקת אחרים.

מתווכים אחרים הם חומרים כמוטקטיים, המושכים בכוח משיכה כימי תאי דלקת נוספים.                                                                             סרוטונין גורם לכיווץ שרירים ומגביר חדירות של כלי דם.

לויקוטריאנים מתחילים לפעול מאוחר יותר ופועלים למשך זמן ארוך. הם נחשבים למנציחי הדלקת, לאלה שמונעים מהדלקת להסתיים.                   פרוסטגלנדינים עלולים לגרום להתכווצות של שרירים ולכאבים עוויתיים.

Platelet Activating Factor- PAF

        פוספוליפיד הפועל כמתווך דלקת ומשפעל  תאי דם לבנים. הוא מיוצר על  ידי      נויטרופילים, בזופילים, אאוזינופילים.   מגביר צימות של טסיות דם.                                            מגביר כמוטקסיס של איאוזינופילים, נויטרופילים ומונוציטים.

    מרחיב יעיל של כלי דם, עלול לגרום לירידה חדה בלחץ הדם בעורקים. מגביר חדירות של         כלי דם, וגורם ליציאת נוזלים אל מחוץ לכלי הדם.

Nuclear Factor kappa B – NF-kappaB

NF-kappa-B התגלה על ידי Dr. Ranjan Sen  . הכינוי המלא שלו : 

 nuclear factor  kappa-light chain- enhancer of activated B cells

זהו חלבון מורכב שמווסת  שכפול של DNA. הוא מצוי כמעט בכל התאים האנימליים, ומעורב בתגובות של התאים לגירויים כגון, ציטוקינים, רדיקלים חופשיים, הקרנה של UV, LDL מחומצן ואנטיגנים של חיידקים או וירוסים.    NF-kappaB ממלא תפקיד חשוב בוויסות של התגובה החיסונית לזיהום. השרשרות הקלות kappa הן מרכיבים הכרחיים באימונוגלובולינים.           ויסות לא תקין של NF-kappa-B קשור לסרטן, מחלות דלקתיות ואוטואימוניות, זיהום בדם, זיהומים ויראליים.

השפעה של NO תחמוצת חנקן ו-NOSnitric oxide synthase

NO-nitric oxide מעורב בוויסות של לחץ הדם, הרפייה של שרירים חלקים, צימות של טסיות דם, העברת גירוים עצבים, אפופטוזיס תגובה חיסונית (1).

זמן מחצית החיים של NO ברקמות ביולוגיות הוא פחות מ-6 שניות (2), וזה מראה כמה חזקה הפעילות שלו (2). בבעלי חיים פועל NO כמולקולת איתות, הפועלת בהרבה רקמות ומעורבת בתהליכים רבים (2).                                  במערכות אנימליות נוצר NO על ידי האנזים NO synthase – NOS. אנזים זה קיים גם בצמחים (2).  פעילות יתר של NOS עלולה לגרום לדלקות חריפות או כרוניות, מקומיות או סיסטמיות (1).

פעילות אנטי דלקתית של הצמח Evodia rutaecarpa

הפירות של ה- Evodia הם אחד המרכיבים בפורמולה סינית הנקראת Wuzhuyu Tang הפורמולה כוללת 4 צמחים:

פירות של Evodia rutaecarpa                                                                                   קנה שורש של  Zigiber officinalis                                                                        שורש של        Panx ginseng                                                                          פירות של        Ziziphus zuzuzba

המרכיבים העיקריים של ה-Evodia  הם אלקלואידים dehydroevodiamine, evodiamine, rutaecarpine (1). הם מעכבים ייצור של פרוסטגנדינים PGE2 (1). מרכיבים אחרים של הצמח מעכבים ייצור של לויקוטריאנים (1).              הפורמולה מומלצת לטיפול במיגרנה.

Evodia    הוא צמח השייך למשפחת הפיגמיים. יש לו פעילות אנטי מיקרוביאלית, נגד חיידקים גרם-חיוביים, גרם-שליליים, כולל פסוידומונס, שהוא חיידק הגורם לזיהומים בדרכי השתן, הליקובקטר פילורי, שהוא חיידק שקשה לחסל אותו, נגד פטריית השמר Candida albicans, וכן נגד תולעים וטפילים חד-תאיים (1).

מקורות

Liao Jyh-Fei. Chiou WF. Shen YC. et al. Anti-inflammatory and anti-infectious effects of Evodia rutaecarpa (Wuzhuyu) and its major bioactive componenets. Chinese Med. 2011, 6: 1-13.

Misra AN. Misra M. and Singh R. Nitric oxide biochemistry, mode of action and signaling in plants. J. of Med. Plants Research , 2010, 4(25): 2729-2739.

אהבתם את המאמר?

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד