הדס מצוי – Myrtus communis

הדס מצוי – Myrtus communis

מאת: ד"ר מינה פארן

שם עברי: הדס מצוי

משפחה: הדסיים Myrtaceae

חלקי צמח בשימוש: שמן אתרי

ההדס הוא שיח ירוק-עד השייך למשפחת ההדסיים. הוא גדל בר בארץ ובארצות ים תיכוניות אחרות. כמו רבים מהצמחים בני משפחת ההדסיים גם ההדס הוא צמח ארומטי, המכיל שמן נדיף בעלים ובפרחים.

מפיקים שמן אתרי מהעלים ומהפירות, והשימוש בו הוא בעיקר תעשייתי כמוסיף טעם וריח (1). מחקרים שנערכו על תכונות פיזיולוגיות של השמן הנדיף של הדס מצוי הראו שהוא פעיל נגד  Mycobacteria והליקובקטר פילורי (3,4).

המחקר הנוכחי בדק השפעה של שמן נדיף של הדס על חמישה מינים של Candida.

מיני הקנדידה בודדו מתרביות דם של בני אדם שהיו מאושפזים בבית חולים ברומא, ונבדקו in vitro (1).

השתמשו בשמן נדיף שהוכן מעלים של הדס. קראו תוצאות אחרי 24 ואחרי 48 שעות. הישוו את פעילות השמן הנדיף של ההדס מול שש תרופות נגד פטריות (1).

המחקר נעשה באיטליה.

מיני הקנדידה שנבדקו הם: Candida albicans, C. glabrata, C. krusei, C. tropicalis, C. parapsilosis (1).

ריכוזי השמן הנדיף של ההדס היו מ-32 מיקרוגרם למ"ל עד 0.06 מיקרוגרם ל-מ"ל. 

החוקרים קבעו את הריכוזים המינימליים שנתנו עיכוב של צמיחה של מיני הקנדידה השונים. בדקו 10 מבחנות מכל מין של קנדידה, והישוו מול תרופות נוגדות פטריות.

התוצאות הראו פעילות טובה של השמן הנדיף נגד C. albicans ונגד C. tropicalis אחרי 24 ו-48 שעות. פעילות נמוכה יותר התקבלה אחרי 48 שעות נגד C. glabrata

C. krusei, C. parapsilosis

מחקר שנעשה בתורכיה עם שמן נדיף שהוכן מהדס שגדל בתורכיה  הראה פעילות גבוהה פי 3 נגד C. albicans  (4). הראו שיש הבדל בהרכב השמן הנדיף  התורכי לעומת האיטלקי.

השמן הנדיף התורכי מכיל אחוז גבוה של  linalool ושל linalyl acetate, ואילו השמן הנדיף האיטלקי מכיל alpha-pinene  ו-cineole 1,8 כמרכיבים עיקריים (1).

החוקרים רואים את המחקר שלהם כהתחלתי וטוענים שחשיבותו בכך שקנדידה גורם לזיהומים קשים, פנימיים וחיצוניים לאנשים רבים, והוא עמיד בפני תרופות רבות. הזיהום עם קנדידה חוזר לעתים קרובות לאחר שנראה שהצליחו לדכא את הזיהום.

הם טוענים שצריך לחפש חומרים חדשים לטיפול בזיהומים עם מינים שונים של קנדידה

בעיקר במקרים שהפטריה הצליחה לבנות ביופילם שמקנה לה עמידות לתרופות אנטי ביוטיות ולצמחי מרפא.  (1).

מקורות

  1. Cannas S. Molicotti P. Ruggeri M. et al. Antimycotic activity of Myrtus communis L. towards Candida spp. From clinical isolates. J. Infect. Dev. Ctries, 2013, 7 (3): 295-298.
  2. Deriu A. Branca G. Molicotti P. et al. In vitro activity of essential oil of Myrtus communis L. against Helicobacter pylori. Int. J. Antimicrob. Agents 30: 562-563.
  3. Zanetti S, Cannas S. Molicotti P. Evaluation of the antimicrobial properties of the essential oil of Myrtus communis L. against clinical strains of Mycobacterium spp, Interdiscip Perspect Infect. D      is, Article ID 931530.

Mahboubi M. and Ghazian B.F. In vitro synergistic efficacy of combination of amphotericin B with Myrtus communis essential oil  against clinical isolates of Candida albicans. Phitomedicine 2010, 17: 771-774.

אהבתם את המאמר?

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד