טיפול בצמחי מרפא בדלקות מפרקים אצל ילדים

טיפול בצמחי מרפא בדלקות מפרקים אצל ילדים

מאת: ד"ר מינה פארן

טיפול בצמחי מרפא בדלקות מפרקים אצל ילדים.

דלקת מפרקים של ילדים, Juvenile idiopathic arthritis, היא מחלת מפרקים אידיופאטית. הסיבה להתפרצות המחלה אינה ידועה. ההתפרצות הראשונה מתרחשת לפני גיל 16, וכשהיא נמשכת לפחות ששה שבועות, מוגדרת המחלה ככרונית.

המחלה הוגדרה לראשונה בשנת 1977 (1). היא מאופיינת בכאבים במפרקים, ירידה בכושר התנועה של המפרקים, חום של המפרק (2). לפעמים הכאבים מתבטאים רק בתנועה. הם באים וחולפים, אבל המפרק עלול לההרס במהלך המחלה. החולה מתלונן לפעמים על עייפות, חוסר תיאבון, ירידה במשקל ופגיעה בגידול. עלולה להיות הגדלה של בלוטות לימפה, של הכבד ושל הטחול (2). המפרקים הגדולים, כגון, הברכיים, המרפק והקרסול, יותר פגיעים מהקטנים. דלקת מפרקים אידיופטית של ילדים היא מחלה הטרוגנית, ומבחינים בה כמה תת-קבוצות: ארטריטיס אוליג-ארטיקולרית,ארטריטיס פולי-ארטיקולרית, ארטריטיס סיסטמית. ההבדלים הם בתפקוד, במספר המפרקים שנפגעו, במספר המפרקים עם הגבלה בתנועה ובשקיעת הדם.

הגורם הרוימטולוגי בדרך כלל שלילי. אם הוא חיובי זוהי פרוגנוזה גרועה. 

טיפול בצמחי מרפא בדלקות מפרקים אצל ילדים-

כשנבחר את צמחי המרפא לטיפול במחלה נתחשב בכך שמדובר במחלה הפוקדת ילדים, נערות ונערים צעירים עד גיל 16. חלק מהחולים הם ילדים קטנים, בשנים הראשונות של החיים. המחלה עלולה לפגוע בגידול שלהם, במבנה הגוף ובאיכות החיים שלהם לכל ימי חייהם.

חשוב מאד לבחור בצמחים חסרי רעילות ככל האפשר, להתחשב בטעם של הצמחים, לנסות להקל על הילדים הסובלים, להפחית את הכאב ולהגדיל את הסיכוי שלהם לחיות חיים נורמליים.

נשתמש בצמחים משככי כאב, נוגדי דלקת, מגבירי זרימת דם. 

צמחים משככי כאב

Hypericum perforatum- פרע מחורר- נוף הצמח בפריחה

Arnica montana- ארניקה- פרחים

Cinnamomum camphora- קמפור- שמן מהעלים

Ruta graveolens- פיגם ריחני- נוף הצמח

Viburnum opulus- מורן- קליפת הגזע

צמחים אנטי דלקתיים

דלקת המפרקים של ילדים היא מחלה דלקתית. מערכת החיסון נלחמת ומפעילה אנזימים, מתווכים וציטוקינים, העלולים לגרום להרס הרקמה. הצמחים האנטי דלקתיים מעכבים את תהליכי הדלקת, משככים כאב ומונעים פגיעה ברקמות.

הם פועלים על בסיס של סליצילאטים, של ספונינים, שמנים נדיפים ומרכיבים נוספים, ומעכבים ייצור של פרוסטגלנדינים, לויקוטיראנים וציטוקינים.   

צמחי מרפא אנטי דלקתיים

 Salix alba/bigra- ערבה לבנה- קליפת הגזע

Filipendula ulmaria- ספיראה- נוף הצמח

Dioscorea villosa- דיוסקוריאה- שורש

Cimicifuga racemosa- קוהוש שחור- שורש

Matricaria recutita- בבונג- פרחים

Zingiber officinalis- ג'ינג'ר רפואי- שורש וקנה שורש

Curcuma longa- כורכום- שורש

Boswellia serrata- לבונה- שרף

Harpagophytum procumbens- הרפגו- פקעות 

צמחים מגבירי זרימת דם

זרימת דם לקויה פוגעת באספקת החמצן, הגלוקוז ושאר המרכיבים. ריקמה שאינה מקבלת את הדרוש לה לתפקוד מלא עלולה להתנוון.

Zanthoxylum Americana- זנתוקסילום- פירות

Zingiber officinalis- ג'ינג'ר- שורש

Cinnamomum cassia- קינמון- קליפת גזע 

פורמולות טיפול בצמחי מרפא בדלקות מפרקים אצל ילדים:

Harpagophtum procumbens 20% הרפגו פקעות

Tanacetum parthenium   20% בן חרצית ריחנית נוף הצמח

Hypericum perforatum 20% פרע מחורר נוף הצמח בפריחה

Spiraea ulmaria 20% ספיראה נוף הצמח

20% Matricaria recutita קמומיל פרחים 

פעילות: נוגד דלקת, משכך כאב.

מינון: 30-40 טיפות שלוש פעמים ביום.

פורמולה נוספת לטיפול בצמחי מרפא בדלקות מפרקים אצל ילדים

15% Dioscorea villosa דיוסקוראה שורש

Curcuma longa 20% כורכום שורש, קנה שורש

Thuja occidentalis   20% תויה נצרים צעירים

15%   Boswellia serata לבונה שרף

15%   Zingiber officinalis זנגביל שורש, קנה שורש

Rhemannia glutinosa   15% רהמניה שורש

מינון: 30-40 טיפות, 3-5 פעמים ביום.

פעילות: נוגד דלקת, משכך כאב.

Rehmannia glutinosa הרהמניה הוא אחד הצמחים החשובים ביותר ברפואה הסינית לטיפול בהפרעות שונות של הכליות ושל בלוטת האדרנל (3).

הפעילות האנטי דלקתית של הרהמניה קשורה להשפעה שלו על בלוטת האדרנל.

במחקר קליני שנערך על חולים בדלקת מפרקים שגרונית, קבלו החולים מירתח של רהמניה. אצל רוב החולים היה שיפור שהתבטא בשיכוך הכאבים, ירידה בנפיחות, שיפור בתנועתיות של המפרקים וערכים נורמליים של שקיעת דם.

אצל כמה מהמשתתפים הופיעה בצקת קלה, בדומה לזו הנגרמת על ידי טיפול בהורמונים קורטיקוסטרואידיים (4).  

Curcuma longa

ברפואת האיור-ודה משתמשים בכורכום לטיפול בכיבים, מחלות עור, אורטיקריה, הפרעות בדרכי השתן, אנמיה, נזלת כרונית, סינוסיטיס כרוני (5). בנוסף משתמשים בכורכום לטיפול באנורקסיה, שיעול, פצעים אצל סכרתיים, הפרעות בכבד ובכיס המרה ורוימטיזם (6).

שימוש חיצוני נעשה במימרח או משחה שמכינים מהשורש הטחון. מורחים אותו על עור יבש או מחספס, פצעים, שריטות, דלקות וכן על מפרקים מודלקים וכואבים (6).

ברפואת היונאני

 משתמשים בכורכום לטיפול בכיבים, דלקת מפרקים שגרונית, דלקת עיניים, גיהוקים, אסתמה, הצטננות וגרוד (7).

ברפואה הסינית

ממליצים על שימוש בכורכום לשיפור העיכול, לטיפול במקרים של אל-וסת, גודש בקיבה, כאבים שגרוניים של הכתפיים והזרועות, דלקת, כאבים בחזה ובבטן (8).

האיגוד האירופאי

 EMEA- European Medicines Agency פרסם מונוגרף בו הוא מציע להשתמש בכורכום ובמוצרים שמכינים ממנו לשפר את העיכול.

Health Canada

 הוציא מונוגרף בו הוא מציע להשתמש בכורכום להפחית גזים במערכת העיכול, וכסיוע לעיכול תקין (9).

הכורכום מוצג בפרמקופיאות של ארצות אחדות. הוא נחשב לבטוח לשימוש על תקן של GRAS.

מחקרים בני זמננו

במשך למעלה מ-50 שנות מחקר הוכיחו שהכורכום, והמרכיב הפעיל העיקרי שלו כורכומין, הם בעלי פעילות נוגדת חמצון, נוגדת דלקת, נוגדת מוטציות, נוגדת סרטן, מגן על הכבד, אנטי בקטריאלי, אנטי פטרייתי, מרפא פצעים (10).

מחקרים הראו את יעילות הכורכומין במקרים של דלקת הלבלב, פסוריאזיס, דלקת מפרקים, חוסר רגישות לאינסולין, דלקת המעי הגס המתכייבת, דלקות כבד, רמה גבוהה של כולסטרול בדם, טרשת עורקים (11).

הצרוף של הכורכום עם הלבונה- Boswellia serrata, נתן תוצאות טובות בטיפול באוסטאוארטריטיס, מחלה ניוונית של המפרקים.

בארץ יש גידול התחלתי של כורכום. הצמח מגיע אלינו יבש. ממליצים לקנות את השורש השלם ולטחון אותו קרוב לשימוש, כי הארומה מתפזרת במהירות מהצמח הטחון. 

Tanacetum parthenium  הצמח נקרא בעברית בן חרצית ריחנית. שמו האנגלי הוא Feverfew. השם קשור לאחד השימושים העיקריים שנעשו בצמח. הוא נחשב לצמח מוריד חום.

בן חרצית ריחנית הוא צמח עשבוני רב שנתי המשתייך למשפחת המורכבים.מוצאו מדרום-מזרח אירופה.

הצמח מכיל ססקויטרפנים, ובעיקר פרתנוליד, שהוא האחראי העיקרי לפעילות האנטי דלקתית שלו (12). הוא מעכב תרומבוקסן, לויקוטריאנים, וכן פוספוליפאז (13). הוא מעכב שחרור של חומצה ארכידונית (14).

לבן חרצית יש פעילות ספסמוליטית. מיצויים מהצמח גורמים שלרירים חלקים להגיב פחות למתווכים, כגון, נור-אפינפרין, אצטיל כולין, ברדיקינין ופרוסטגלנדינים. 

 

Harpagophytum procumbens

ההרפגו הוא צמח המשתייך למשפחת השומשומיים, Pedaliaceae. שמו האנגלי Devil's claw. הרפגו הוא צמח עשבוני, רב שנתי, עם גבעולים המגיעים לגובה 2 מ'. מוצאו מאפריקה, והוא גדל על חולות במדבר קלאהרי.

הגבעולים יוצאים אחרי הגשם מפקעת בשרנית רב שנתית, הנקראת פקעת האם. פקעות שניוניות יוצאות מהפקעת הראשית דרך שורשים בשרניים. פקעות אלה הן החלק הרפואי של הצמח.

הפרחים פתוחים רק יום אחד, והם מואבקים על ידי דבורים. הזרעים משתחררים באיטיות מהפרי הבשל, והם שומרים על חיוניותם למעלה מ-20 שנה.

הצמח מכיל מרכיבים מרים המסייעים לשיפור התיאבון והעיכול.Commission E מציעה להשתמש בצמח לטיפול בנקע, בדלקות גידים, למחלות ניווניות הפוגעות בתנועתיות. לאחרונה הראו שהצמח מגן מפני ניוון סחוסים (15).

ערכו העיקרי של ההרפגו הוא בטיפול במחלות רוימטיות, כגון, rheumatoid arthritis, osteoarthritis, פיברומיאלגיה וארטריטיס פסוריאטי.

ההרפגו נוגד דלקת. הוא מעכב ייצור של לויקוטריאנים על ידי עיכוב של האנזים lipoxygenase (16,17(. הפעילות האנטי דלקתית מתבטאת יותר במחלות דלקתיות כרוניות (18).

ברפואה מסורתית השתמשו בהרפגו כמשכך כאב, לטיפול בדלקות מפרקים, הפרעות בכליות, בשלפוחית השתן, בכבד ובכיס המרה, וכן להוריד חום ולשיפור העיכול.

מכינים משחה מהצמח לטיפול בפציעות ובדלקות בעור.

מומלץ לא להשתמש בצמח במקרים של אולקוס בקיבה ובתריסריון, בגלל ההשפעה הממריצה על הפרשת מיצי עיכול.

הכנות ומינון: חליטה, 1 כפית (4.5 ג') בתוך 300 מ"ל מים רותחים. משרים במשך 8 שעות.

קפסולות וכדורים 500 מ"ג.

שימוש חיצוני: משחה, קומפרסים.   

Viburnum prunifolium שמו העברי של הצמח מורן, שמו האנגלי Black haw. הוא משתייך למשפחת היערתיים, Caprifoliaceae.

המורן הוא שיח או עץ קטן, נשיר, שגובהו מגיע ל-5מ'. מוצאו מצפון אמריקה.שמוש רפואי נעשה בקליפת הגזע והשורש.

האינדיאנים נהגו להשתמש בצמח לטיפול בכאבים הקשורים למחזור החודשי, למנוע הפלות, לשיכוך כאבים עוויתיים, לטיפול בפצעים בפה (19,20). מירתחים ומשחות מהצמח שמשו לשיכוך כאבי גב, שרירים ומפרקים. האינדיאנים השתמשו במינים שונים של מורן, בעיקר, .V. opulus כל המינים נקראים באנגלית Cramp bark.

המורן הוא ספסמוליטי ברקמות השרירים, בדרכי הנשימה וברחם, אסטרנג'נט, מוריד לחץ דם, מרגיע, נוגד אסתמה, מעכב התכווצויות ספונטניות של השרירים.

הוא מומלץ לטיפול בכאבים בזמן המחזור החודשי, למניעת הפלה, להתכווצויות של הרחם בתקופת ההריון, כאבים והתכווצויות אחרי הלידה, אסתמה, דלקת מפרקים, יתר לחץ דם, לטיפול בשלשול.

הכנות ומינון: מירתח כפית לכוס, להרתיח על אש קטנה במשך 10 ד'. לשתות שלוש כוסות ליום.אבקה, 2-5 ג' שלוש פעמים ליום.

טינקטורה 1:5 ב- 50% אלכוהול 5 מ"ל שלוש פעמים ביום. המין Viburnum opulus  דומה במרכיבים הפעילים ובתכונות הפיזיולוגיות ל- V. prunifolium.

הוא משכך כאבים, נוגד עוויתות, אסטרינג'נט, מרגיע, מסייע להרפייה של שרירים.

משמש לטיפול בשלשול, יתר לחץ דם, כאבי מחזור חודשי, למניעת הפלה, להתכווצויות שרירים ספונטניות, לכאבי שרירים, כאבי גב תחתון ומפרקים. במקרים של נטייה ללידות מוקדמות, מומלץ להשתמש בצמח באופן פרופילקטי בשליש האחרון של ההריון. טיפול חיצוני ב-Juvenil arthritis עיסוי עם שמנים משככי כאב של המפרקים הכואבם והשרירים עשוי להרגיע את הכאב לכמה שעות. עיסוי לפני השינה יאפשר לחולה לישון במנוחה.

ניתן להשתמש בשמנים נדיפים ששמים כמה טיפות מהם בתוך שמן שקדים או זית. אפשרות נוספת היא לחלוט צמחים משככי כאב בתוך שמן. מחממים את הצמחים בתוך השמן בחום של 65 מעלות במשך 12-24 שעות. מכינים כל שמן לבד, וכשהשמנים מוכנים מערבבים אותם, ומקבלים תערובת יעילה להרגעה ולשיכוך כאב.

צמחים מתאימים הם: אכילאה ריחנית, אכילאה אלף העלים, פיגם מצוי, פיגם ריחני, ארניקה, רוזמרין רפואי, פרע מחורר, לבונה, קמפור, לבנדר רפואי.

מקורות

1. Brewer EJ. Bass J. Baum J. et al. Current proposed revisionof JRA Griteria. JRA Criteria Subcommittee of the Diagnostic and Therapeutic Criteria Committee of the American Rheumatism Section of the Arthritis Foundation. Arthritis Rheum, 1977, 2002, Suppl. :195-199.

2. Ben Whitehead CB. Juvenile idiopathic arthritis, Australian Family Physician Vol. 39, 2010, No 3: 631-636.

3. Bensky D. Gamble A. Chinese Herbal Medicine Materia Medica. Eastland Press, Seattle, 1986.

4. Chang HM. But PP. Pharmacology and Applications of Chinese Materia Medica. World Scientific, Singapore, 1987.

5.       Ayurvedic Pharmacopoeia Committee. Haridra in: The Ayurvedic Pharmacopoeia of India, Part 1 Volume 1, 1st Edition 1, New Delhi, India: Government of India, Ministy of Health and Family Welfare, Department of Ayurveda, Yoga & Naturopathy, Unani, Siddha and Homoepathy 1989: 45-46.

6.       Ravindran PN, Babu KN, Sivaraman K. Turmeric: the Genus Curcuma, Boca Raton, FL. CRC Press, 2007.

7.       Unani Pharmacopoeia Committee, Zard Chob. In: The Unani Pharmacopeia of India. Part 1, Vol 1. New Delhi, India: Government of India, Ministry of Health and Family Welfare, Department of Ayurveda, Yoga & Naturopathy, Unani, Siddha and Homoeopathy (AYUSH), 2007: 90-91.

8.       Chinese Pharmacopoeia Commission, Rhizoma Curcumae Longae, in: Pharmacopoeia of the people’s Republic of China, Volume 1. Bejing, China: People’s Medical Publishing House, 2005: 260-261.

9.       Health Canada Natural Health Products Directorate (NHPD), Turmeric in: NHPD Compendim of Monographs, Ottawa, ON: Natural Health Products Directorate , March 3, 2008.

10.   Cheng AL. Hsu CH. Lin JK. et al. Phase I clinical trials of curcumin, a chemopreventive agent in patients with high risk or pre malignant lesions. Anticancer Res, 2001, 21: 2895-2900.

11.               Bundy R. Walker AF. Middleton RW. et al. Turmeric extract may improve irritable bowel syndrome symptomology in otherwise healthy adults: a pilot study. J. Altern. Complement Med. 2004. 10: 1015-1018.

12. Groenwegen WA & Heptinstall S. Amount of Feverfew in commercial preparations of the herb. Lancet 198471): 44-45, 1986.

13. Sumner H. et al. Inhibition of 5-lipoxygenase and cyclo-oxygenase in leukocytes by Feverfew. Involvement of sesquiterpene lactones and other components. Biochem. Pharmacol. 43: 2313-2320, 1992.

14. Makheja AN. Bailey JM. A platelet phospholipase inhibitor from the medicinal herb Feverfew (Tanacetum parthenium). Prostaglandins Leukot. Med. 1992,8: 653-660.

15. Schulze-Tanzil G. Effectof a Harpagophytum procumbens DC extract on matrix metalloproteinase in human chondrocytes in vitro. Arzeimittelforschung, 2004,  54: 213-220.

16. Wegener R. Devil’s claw: from African traditional remedy to modern analgesic and anti-inflammatory. Herbalgram, 2004, 50:47-54.

17. Loew D. et al. Investigations on the pharmacokinetic properties of Harpagophytum extracts and their effects on eicosanoid biosynthesis in vitro and ex vivo. Clinical Pharmacology and Therapeutics 2001, 69: 356-364.

18. Lanhers MC. et al. Antiinflammatory and analgesic effects of an aqueous extract of Harpagophytum procumbens. Planta Medica 1992, 58: 117-123

19. Trickey R. Women, Hormones & the Menstrual Cycle. Allen & Unwin, St. Leonards, Australia, 1998.

20. Woodbury RA. The Viburnums, Drug Standards, 19: 143-152, 1951.

אהבתם את המאמר?

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד