טיפול צמחי בוירוס האבולה

טיפול צמחי בוירוס האבולה

מאת: ד"ר מינה פארן

האבולה הוא וירוס אלים שעלול לגרום למוות . הוא עובר מאדם חולה לסביבה ומדביק אנשים המצויים בקרבתו.  הוא עובר מאחד לשני על ידי נוזלי הגוף, כגון, רוק, זיעה, שתן, זרע. וירוס האבולה יכול לשרוד במשך כמה שעות על משטחים יבשים, כגון ידיות של דלתות, מעקה של מדרגות, ספסל ציבורי , ולהדביק את מי שבא במגע אתם (1).

הסימפטומים כוללים חום, כאב ראש חזק, כאבי שרירים, חולשה, שלשול, הקאה, כאבי בטן ודימומים בלתי ברורים. הסימפטומים עלולים להופיע מ-2-21 יום אחרי החשיפה לוירוס, עם זמן ממוצע של 8-10 ימים (1).

השינויים הפתולוגיים כוללים התפרקות של תאי אנדותל, קרישה מפוזרת בתוך כלי הדם, ושטפי דם באברים רבים.

נמק בתאי הכבד עלול לגרום לירידה בייצור המרכיבים הקשורים לקרישת הדם, וכתוצאה מכך מופיעים שטפי דם. התפרצות של ציטוקינים עלולה לגרום למוות. מערכת המשלים מתעוררת לפעולה ומגבירה את הדלקת (2).

ההשפעה שיש לרפליקציה של הוירוס על המקרופאגים ועל התאים הדנדריטיים גורמת למהלך המחלה האופייני לאבולה. המקרופאגים שנלחמים בוירוס, מייצרים ציטוקינים המגבירים את הדלקת, וכימוקינים, שהם חלבונים בעלי משיכה כימוטקטית. הם מושכים עוד תאי דם לבנים, גורמים להתרחבות כלי הדם, מגבירים חדירות של כלי דם וגורמים לקרישה מפוזרת בכלי הדם (1). המקרופאגים והתאים הדנדריטים ממלאים תפקיד חשוב בפתוגנזה של האבולה. הם משתתפים בפגיעה בתפקוד אברים שונים ובמוות (2,3).

אצל 79% מהחולים המחלה מסתיימת במוות (1).

  1. תאים דנדריטים הם תאים השייכים למערכת החיסון, שתפקידם העיקרי הוא לבלוע אנטיגנים שמקורם במיקרואורגניזמים מעוררי מחלות, ולהציג אותם  ללימפוציטים,

ובייחוד לתאי T-לימפוציטים.

המונח תאים דנדריטים נקבע על ידי שני מדענים מ. שטיינמן וא. כהן. שטיינמן גילה את תפקידו המרכזי של תא דנדריט בתגובה החיסונית הנרכשת. הוא זכה בשל הגילוי בפרס נובל לרפואה בשנת 2011.

לתאים הדנדריטים אין קשר לדנדריטים של מערכת העצבים, אבל המקור לשמם זהה. Dendos   ביוונית הוא עץ.

התאים הדנדריטים וגם הדנדריטים של מערכת העצבים מסתעפים בדומה לעצים. מטרת ההסתעפות  בשתי המערכות היא לאפשר מגע עם תאים רבים ביחד, ולהגדיל את שטח הפנים של התא.

התאים הדנדריטים משתייכים לקבוצת תאים הנקראים Antigen presenting cells- תאים מציגי אנטיגנים, כפי שעושים זאת המקרופאגים. התאים הדנדריטים הם החשובים ביותר בהנעת התגובה החיסונית.

התאים הדנדריטים משתייכים למערכת החיסון המולדת. הם מסוגלים לבלוע כל אנטיגן. מנגנון פעולתם אינו ספציפי. הם מגשרים בין מערכת החיסון המולדת ומערכת החיסון הנרכשת.

התאים הדנדריטים נמצאים בכל הרקמות שיש להן קשר עם הסביבה החיצונית, העור, מערכת הנשימה ודרכי העיכול.

התגובה של מערכת החיסון כוללת ייצור של ציטוקינים מעוררי דלקת והפעלה של גורמים שונים, כולל NF-kappaB. תאי המטרה הראשונים של האבולה הם התאים הדנדריטים, המקרופאגים ותאי קופפר.

למרות שהלימפוציטים אינם נפגעים ישירות על ידי הוירוס יש ירידה בתאי ההרג הטבעיים ובלימפוציטים על ידי מוות של תאים בגלל אפופטוזיס (1).

בדיקות דם שנעשו לחולים בוירוס  האבולה מצאו שהמוות, שטפי הדם והזיהום  הויראלי בדם היו קשורים לרמה גבוה של כימוקינים וציטוקינים אחדים.

המוות ושטפי הדם היו קשורים לרמה גבוהה של תרומבומודולין  ופריטין  (4).

תרומבומודולין הא גליקופרוטאין הנמצא בקרום של תאי אנדותל, לכל אורך כלי הדם, בגוף כולו. הוא מווסת את קרישת הדם. תרומבומודולין הוא  חלבון המפעיל  פרוטאין C. חלבון C מעכב ייצור של תרומבין, החלבון הדרוש לקרישת דם. תרומבומודולין המפעיל את חלבון C מעכב  עודף קרישיות ומונע היווצרות של קרישים בכלי הדם. לחלבון C יש גם תכונות אנטי דלקתיות.

הפריטין הוא חלבון האוגר ומאחסן את הברזל החופשי בגוף, ומשחרר אותו אל הרקמות לפי הצורך.

זיהום של הוירוס בדם היה קשור לרמה גבוהה של tissue plasminogen activator,  המעכב קרישה של דם.

טיפול בוירוס האבולה באמצעות צמחים

מטרת הטיפול היא לעכב את הרפליקציה של הוירוס

לסייע לווסת את מערכת החיסון ולהרגיע את סערת הציטוקינים

להילחם בוירוס בסיוע של צמחים אנטי ויראליים הפועלים לפי מנגנונים שונים.

פרופוליס

מחקר הראה שלפרופוליס יש פעילות וירוצידית  נגד הרפס סימפלקס טיפוס 1 וטיפוס 2 (5).

 פירות סמבוק,  Sambucs nigra

מחקרים אחדים הוכיחו שפירות הסמבוק מעכבים וירוסים הגורמים לשפעת. מרכיבים המצויים בפירות מעכבים את הפעילות של נוראמינידאז שמכסה את הזיזים המאפשרים את חדירות הוירוס לתאים. הם מונעים את חדירות הוירוס אל התאים (6).

מחקר נוסף הראה שפלבונואידים המצויים בפירות הסמבוק מעכבים וירוסים H1N1  הגורמים לשפעת (7).

Eupatorium perfoliatum

שם עברי: אבפטוריון

משפחה: מורכבים

חלקי צמח בשימוש: נוף הצמח

מוצאו של הצמח מצפון אמריקה. האינדיאנים של צפון אמריקה נהגו להשתמש בצמח כמחזק וכמוריד חום, וכן לטיפול ברוימטיזם. הצמח מגביר הזעה ובכך עוזר להוריד חום.

משתמשים בו במקרים של שפעת, הצטננות, ברונכיוט, הצטברות של ליחה באף ובגרון.

בין המרכיבים שלו sesquiteroene lactones, דיטרפנים, טריטרפנים, פיטוסטרולים, פוליסכרידים, פלבונואידים, טאנינים ושמן נדיף.

הצמח מגביר פעילות של מערכת החיסון.

משתמשים בצמח גם לטיפול בהפרעות של מערכת הכליות והשתן כולל דלקת של הכליות או של צינור השתן ואבנים בכליות.

הצמח מכיל אלקלואידים פירוליזידינים ויש להשתמש בו בזהירות.

במחקר שנעשה בשנת 2013 בדקו  את פעילות הפולסכרידים של הצמח כמגינים נגד וירוס של שפעת H5N1. מצאו שהגברת הפעילות של מערכת החיסון מסייעת להתגבר על שפעת הנגרמת על ידי וירוס    H5N1 (8).

מינון: 1-4 מ"ל של טינקטורה 1:5 ב-45% אלכוהול.

Forsythia

צמח סיני שמשתמשים בו להפחית חום ורעלנים. משתמשים בפורמולה סינית עתיקה הכוללת שני צמחים, פורסיטיה ויערה לטיפול במחלות זיהומיות השתמשו בפורמולה של שני הצמחים לטיפול בשפעת החזירים וטענו שלא היו מקרים של תמותה (1).

היערה- Lonicera הוא צמח אנטי בקטריאלי, אנטי דלקתי ואנטי ויראלי. יש לו ספקטרום רחב של פעילות נגד חיידקים, כולל Staphylococcus aureus סטרפטוקוקים מקבוצה A וחיידקים גרם-שליליים (1).

אכילאה אלף העלים, Achillea millefolium

האכילאה הוא צמח רפואי חשוב בעל פעילות אנטי בקטריאלית, אנטי ויראלית, נוגד דלקת, נוגד עוויתות, אנטי אוקסידנט ומעכב צימות של טסיות דם (1).

Androgaphis paniculata

צמח בעל פעילות אנטי ויראלית יעילה מאד. הראו שהצמח מזרז אחלמה ומונע סיבוכים אחרי שפעת (1).

מקורות

Herbal Protection for Acute Viral Infections, Donnie Yance in Healing Medicine. www.donnieyance.com

Ansari AA. Clinical features and pathobiology of Ebola virus. J. Autoimmun. 2014 Sep. 23.

Bray MI. Geisbert TW. Ebola virus: the role of macrophages and dendritic cells in the pathogenesis of Ebola hemorrhagic fever. Int. J. Biochem. Cell Biol. 2005 Aug:37: 1560-1566.

McElroy AK. Erickson BR.  Fliestra TD et al. Ebola hemorrhagic Fever: novel biomarkers correlates of clinical outcome. J. Inf. Dis. 2014, 15: 210: 558-566.

Bankova V. Galabov AS. Antonova D. et al. Chemical composition of Propolis Extract ACF and activity against herpes simplex virus. 2014 21:1432-1438.

Zakay-Rones Z. Varsano N. Zlotnik M. et al. Inhibition of several strains of influenza virus in vitro and reduction of symptoms by an elderberry extract (Sambucus nigra) during an outbreak of influenza B Panama. J. Altern. Complement Med. 1995 1:361-369.

Roschek B. Fink RC. McMichael MD. et al. Elderberry flavonoids bind to and prevent H1N1 infection in vitro. 2009 70: 1255-1261. Epub 2009 Aug 12.

Jin Y. Zhang Y. Wan C et al. Immunomodulatory Activity and Protective Effects of Polysaccharide from Eupatoium adenophorum Leaf Extract on Highly Pathogenic H5N1 Influenza Infection. Evid. Based Complement Alternat. Med.2013: 194976. Doi: 10.1155.

אהבתם את המאמר?

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד