טיפול צמחי ב-Staphylococcus epidermitis

טיפול צמחי ב-Staphylococcus epidermitis

מאת: ד"ר מינה פארן

העור מספק הגנה טובה בפני זיהומים הנגרמים על ידי חיידקים. ישנם חיידקים שהם הפלורה הטבעית של העור. הם חיים על העור ומתפרנסים ממנו, ואינם גורמים לזיהומים. אחד מהנפוצים הוא Staphylococcus albus שנמצא על פני העור, ואינו גורם לזיהום. כל סדק או חור קטן בעור הוא שער כניסה לחיידקים, שגורמים לפצע קטן, ואם הם אלימים הם מתפשטים במהירות ונכנסים לשכבות עמוקות של העור וגם לשכבות פנימיות יותר.

אנשים שאצלם מערכת החיסון אינה מתפקדת באופן תקין רגישים במיוחד לזיהומים בעור, כגון, חולי סוכרת שזרימת הדם אצלם לקויה.

Staphylococcus epidermitis  הם חיידקים מסוכנים  ומכנים אותם חיידקים טורפים. באנגלית מכנים את החיידקים האלה  Flesh-eating bacteria.

אלה הם חיידקים החודרים אל השכבות העמוקות של העור והם גורמים לנמק. הם מתקדמים במהירות, במיוחד אצל אנשים עם כשל חיסוני וגורמים למחלה הנקראת Necrotizing fasciitis.

יש כמה קבוצות של חיידקים שעלולים להיות טורפים. והם מעורבים בגרימת fasciitis  נקרוטי . ביניהם טיפוסים של סטרפטוקוקים מקבוצה A, סטפילוקוקים MRSA שאינם רגישים למתיציקלין ו- Staph epidrmitis.

חיידקים אלה מייצרים ביופילם שמקנים להם הגנה מאנטיביוטיקה, והמדע מחפש כיצד לעצור התהוות של ביופילם וכיצד להרוס ביופילם שהתבסס.

מחקר שנערך באוניברסיטה בתאילנד הוכיח שטיפול באמצעות צמחי מרפא מעכב ביופילם של Staph. Epidermitis.

ביופילם של סטאפ. אפידרמיטיס נוצר לעיתים קרובות על ציוד של בתי חולים, כגון, קטטר או צינורות שמשמשים להאכלה. חולים המאושפזים בבתי חולים, ובפרט אלה העוברים ניתוחים הם בסיכון גבוה להידבק בחיידק (1).

במעקב שנמשך 30 שנה בדקו 80 מטופלים שעברו ניתוחי לב בבתי חולים לפני ואחרי הניתוח. לפני הניתוח מצאו אצל 4 מטופלים מתוך ה-80 סטאפ. אפידרמיטיס על החזה. אחרי הניתוח מצאו את החיידק שהיה עמיד לאנטיביוטיקה בפצעי הניתוח אצל 43 מטופלים (2).

במחקר שנערך בארבעה מרכזים אמריקאים למחלות לב, נבדקו  1559תרביות של חיידקים . מתוכם היו 565 חיוביים לסטאפ. אפידרמיטיס. מתוך 565 הבדיקות החיוביות לנוכחות החיידק היו 46% שהשתייכו לאחד  מתוך שבעה

Clones של סטאפ. אפידרמיטיס עמיד לאנטיביוטיקה (3).

כשהביופילם של הסטפילוקוקים מתפתח הוא עלול להפוך לחיידק טורף, לחדור לשכבות העמוקות של העור ולגרום לפסייטיס נקרוטי  ולהתפשט במהירות לכל הכיוונים (1). הטיפול הקונבציונאלי הוא לעיתים קרובות כרורגי, והרופאים חותכים את כל הנמק ומנקים הכול מסביב.

ישנם טיפוסים של סטאפ. אפידרמיטיס שהם פלורה נורמלית של העור, והם מגינים על שכבות של העור, אבל יש גם טיפוסים אלימים שגורמים למחלות. הסטפילוקוקים האלימים עמידים לפניצילין, לטטרהציקלין, למתיציקלין ולכמה תרופות אנטי ביוטיות  נוספות (1).

טיפול בביופילם של סטפילוקוקים באמצעות צמחים

במחקר הנוכחי נבדקו in vitro צמחים המעכבים ביופילם של סטאפ. אפידרמיטיס. לשם כך גידלו במעבדה ביופילם של סטפילוקוקים ובדקו מיצויים של צמחים המעכבים את התפתחות הביופילם.

הצמחים שהיו הפעילים ביותר בעיכוב התפתחות הביופילם היו פורמולה שמכילה שלושה צמחים:

שורש של Maranta arunndinacea

קליפת גזע של Oxylum indicum

הצמח השלם של Commelina benghalensis

הכינו שני מיצויים של הצמחים, אחד במים ואחד באלכוהול. המיצוי האלכוהולי היה פעיל יותר.

הפורמולה מנעה התפתחות של ביופילם של החיידק על  משטחים של זכוכית ושל פלסטיק, שעליהם החיידקים גדלים בבתי חולים, ומהם מתפתחים הזיהומים אצל החולים.

החוקרים הישרו את הביופילם של החיידקים בתוך מיצויים שונים של הצמחים לשבעה ימים. המיצוי המוצלח ביותר הרס 90% מהביופילם של הסטפילוקוקים.

נעשו ניסויים עם צמחים נוספים.

הפורמולה שנתנה עיכוב של  30% עד 40% של הביופילם הכילה מיצויים מארבעה צמחים:

שורש וקנה שורש של Curcuma longa

זרעים של Areca catechu

זרעים של אורז Oryza sativa

פירות של Garcinia  mangostana

 שתי הפורמולות מצויות בשימוש רפואי בתאילנד מאז מאות שנים.

מקורות

Chusri S. Sompetch K. Mukdee S. et al. Inhibition of Staphylococcus epidermitis Biofilm Formation by Traditional Thai Herbal Recipes Used for Wound Treatment. Evid.-Based Complement Alternat. Med. 2012, 2012;159797.

Archer GI. Tenenbaum MJ. Antibiotic resistant Staphylococcus epidermitis in patients undergoing cardiac surgery. Antimicrob. Agents Chemother. 1980, 17; 269-272.

Gordon RJ. Miragaia M. Weinberg AD et al. Staphylococcus epidermitis colonization is highly clonal across US cardiac centers. J. Infect. Dis. 2012, 205: 1391-1398.

אהבתם את המאמר?

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד