מחלת אלצהיימר והשימוש בצמחי מרפא

מחלת אלצהיימר והשימוש בצמחי מרפא

מאת: ד"ר מינה פארן

מחלת אלצהיימר מתבטאת באיבוד זכרון, איבוד כושר התמצאות, איבוד השליטה על תפקודי הגוף, התנתקות מוחלטת מהסביבה ומוות. המחלה תוארה לראשונה על ידי נוירולוג גרמני בשם Alois Alzheimer בשנת 1907. מספר החולים באלצהיימר עולה עם השנים, בגלל העליה בתוחלת החיים, ומפני שאנשים נחשפים לחומרים רעילים רבים במשך השנים. המחלה מתפתחת בהדרגה, וחלקים מהמוח הולכים ומתנוונים. תאי עצב נהרסים, ויכולת ההגבה למתווכים של מערכת העצבים פוחתת.

מופיעות במוח רקמות אנומליות, רבדים עשויים מעמילואיד שהוא סוג של חלבון אנומלי. לרוב מגלים אותו בניתוחים שלאחר המוות.

המוח רגיש במיוחד לחמצון. נזק חמצוני הנגרם למוח עלול להיות אירוע מוקדם הגורם להתחלה של תהליך הרסני במוח . המוח צורך חמצן רב בשביל הפעילות שלו, ובתאי המוח יש ריכוז גבוה של חומצות שומניות רב-בלתי רוויות . פעילות חמצונית רבה עלולה לגרום לשחרור של רדיקלים חופשיים ולנזק לתאי המוח.

התרופות המוצעות לטיפול באלצהיימר מתבססות בעיקר על עיכוב של אצטילכולין אסטראז. יש להן תופעות לוואי בלתי נעימות, והן אינן משנות את מהלך המחלה (1). יש ביקוש רב לטיפול אלטרנטיבי, ומוצעים כמה צמחים שהשפעתם החיובית הוכחה במחקרים שנערכו בשנים האחרונות (1).

גינקו בילובה

ברפואה הסינית המסורתית היה מוכר השימוש בפירות ובזרעים של הגינקו. השימוש הנרחב בעלים התחיל רק אחרי שמחקרים שנערכו בגרמניה הוכיחו את פעילותם המסייעת לשמירה על פעילות המוח, (1). השימוש בגינקו בילובה נפוץ באירופה כטיפול בשלבים ראשונים של אלצהיימר ושל סניליות. ישנן הוכחות שלגינקו יש השפעות חיוביות על המטופלים במקרים אלה. מחקר שהשווה טיפול בחולי אלצהיימר עם גינקו מול פלצבו, הראה אצל המטופלים בגינקו דחייה בהתפתחות המחלה (2). סיכום של 33 מחקרים קליניים שנעשה על ידי Cochrane הראה שגינקו הוא צמח בטוח לשימוש, והטיפול עם גינקו בחולי אלצהיימר תרם לשיפור בכושר הקוגנטיבי שלהם (3). לעתים קרובות מעדיפים טיפול בגינקו על טיפול עם מעכבים של אצטילכולין אסטראז, שמלווה בתופעות לוואי קשות. ברוב המחקרים השתמשו במיצוי של גינקו שהכיל 24% פלבונואידים ו-6% טרפנים. המינון היה בדרך כלל 120-240 מ"ג ליום מחולק לשלוש פעמים (1). ממליצים להפסיק את השימוש בגינקו לקראת ניתוח.

Curcuma longa

מחקרים אפידמיולוגיים הראו שבמקומות בהם נפוץ הכורוכום בשימוש, כגון, הודו, קטן מספר החולים באלצהיימר פי 4.4 בהשוואה לארצות המערב (4). מחקרים אפידמיולוגיים אחרים הראו קשר בין סיכון נמוך למחלת אלצהיימר ושימוש בתרופות אנטי דלקתיות לא סטרואידיות NSAID (5). הכורכום פעיל כאנטי דלקתי עוצמתי ללא תופעות לוואי (6). לא נערכו מחקרים על שימוש בכורכום לטיפול בחולי אלצהיימר. כמה מחקרים שנעשו עם חולדות ועכברים הוכיחו שהכורכום או הכורכומין מונעים נזק מחמצון במוח, ומקטינים ריכוז של beta-amyloid alpha-amyloid (7). הכורכום חסר רעילות. המינון שלוקחים מטינקטורה של כורכום הוא 5 מ"ל שלוש פעמים ליום (8). ניתן להשתמש בכורכום כחלק מהתזונה במינון של 1-3 כפיות ליום, או לקחת אותו בקפסולות 500 מ"ג שלוש פעמים ליום.

מליסה רפואית

המליסה ידועה כבר שנים רבות כצמח נוגד חרדה, מרגיע ומסייע לשיפור הזכרון (1). משתמשים במליסה לטיפול בהרפס ובזיהומים ויראליים אחרים, וכן משתמשים בו לשיפור טעם של פורמולות של צמחי מרפא (1). נערכו כמה מחקרים קליניים שהראו שטיפול בחולי אלצהיימר עם מליסה עשוי לתת  תוצאות חיוביות. נערך מחקר מבוקר שבו נתנו לחולי אלצהיימר במצב קל עד בינוני מיצוי נוזלי (1:1) של מליסה. החולים קבלו 60 טיפות מהמיצוי ליום במשך ארבעה חודשים (9). התקבל שיפור משמעותי בכושר הקוגנטיבי של חולי אלצהיימר שקבלו מליסה לעומת אלה שקבלו פלצבו. בנוסף, בקבוצה שקיבלה פלצבו היה חוסר שקט שלא נראה בקבוצה שקיבלה מליסה (9). מחקר נוסף הראה השפעה מרגיעה של השמן הנדיף של מליסה על חולי אלצהיימר (10). הטיפול עם השמן הנדיף היה חיצוני וניתן פעמיים ביום (10). המליסה הוא צמח בטוח לשימוש. אין לו התוויות נגד ולא אינטראקציות עם תרופות (1).

מיני מרוה

מרוה רפואית הוא צמח שהשתמשו בו באופן מסורתי לשיפור הזיכרון והכושר הקוגנטיבי. בשנים האחרונות הוכח שמינים נוספים של מרוה מכילים מרכיבים הפועלים על המוח, מעכבים אצטילכולין אסטראז ויש להם פעילות אסטרוגנית (11). כמה מחקרים קליניים קטנים הראו שמיני מרוה הם בעלי פוטנציאל להועיל לטיפול באלצהיימר. שני מחקרים בדקו השפעה של שמן נדיף של S. lavendufolia על חולי אלצהיימר. השמן הנדיף של מין זה מכיל כמות קטנה מאד של thujone. השתתפו במחקר 50 מטופלים שאובחנו עם אלצהיימר התחלתי או בינוני (11). הם קבלו קפסולות שהכילו 50 מ"ל שמן נדיף במשך 6 שבועות. היה שיפור בזיכרון ובערנות של המטופלים. מחקר נוסף בדק את השפעת השמן הנדיף על אנשים בריאים. עשרים מתנדבים צעירים מנה אחת של שמן נדיף של S. lavendufolia (5-10מ"ל). התגובה הייתה שיפור משמעותי בזיכרון של מילים ומספרים, לעומת קבוצת הביקורת (12). מנה גדולה יותר של שמן נדיף, בין 25-150 מ"ל לא גרמה לשיפור נוסף (12). נבדקה השפעה של טינקטורה של מרוה רפואית על חולי אלצהיימר. במחקר השתתפו 42 מטופלים מבוגרים, שאובחנה אצלם מחלת אלצהיימר קלה עד בינונית (13). הם קבלו 60 טיפות ליום ממיצוי נוזלי 1:1 של מרוה רפואית. המחקר נמשך ארבעה חודשים. לא התגלו תופעות לוואי בכל תקופת המחקר. בקבוצת הפלצבו היה יותר חוסר שקט. לטינקטורה הייתה השפעה חיובית משמעותית על הכושר הקוגנטיבי של החולים (13).

רוזמרין רפואי

הרוזמרין ידוע מאז שנים רבות כצמח שמגביר זרימת דם, וממריץ פעילות של המוח (1). הוא מומלץ במקורות רבים לשמירה על הכושר הקוגנטיבי, למניעת סניליות ולשיפור הזיכרון (1). במחקר שכלל 144 משתתפים בריאים נבדקה ההשפעה של השמן הנדיף של הרוזמרין (14). החוקרים מדווחים על הגברה משמעותית בכושר הקוגנטיבי (14). המינון המומלץ של טינקטורה של רוזמרין הוא 3-5 מ"ל שלוש פעמים ביום. הרוזמרין הוא צמח בטוח לשימוש, וניתן להשתמש בו גם בשימוש חיצוני לשיפור זרימת הדם.

ויתניה משכרת

ויתניה נחשב לצמח אדפטוגן, שמחזק את הגוף והמוח. הוא מומלץ במיוחד כדי להפחית מצב של סטרס (1). ברפואה ההודית נהגו להשתמש בויתניה כדי לעכב תהליכי זיקנה (15). במחקרים בחיות ובן במחקרים in vitro הראו שויתניה מגביר את הכושר הגופני, ממריץ פעילות של בלוטת התירואיד, מגן על הכבד והכליות, אנטי דלקתי, אנטי אוקסידנט ומגביר פעילות של מערכת החיסון (14). הויתניה הוא אדפטוגן מרגיע, ויכל להתאים לכן לטיפול בחולי אלצהיימר. לא נערכו מחקרים על השפעה של ויתניה על המוח,  אבל לפי השימוש בצמח ברפואת האיורודה נראה שהוא יהיה מועיל לחולים באלצהיימר. לשני מיני הג'ינסנג האסיאתי והאמריקאי יש השפעה חיובית על הזכרון. 

פורמולה  מומלצת לטיפול באלצהיימר– (להזמנת הצמח יש ללחוץ על שמו)

Curcuma longa 30% כורכום טינקטורה מקנה שורש טרי

Salvia spp 15% מרווה טינקטורה מעליים טריים

Melissa officinalis 15% מליסה טינקטורה מעלים טריים

Rosmarinus officinalis 10% רוזמרין טינקטורה מצמח טרי

Withania somnifera 30% ויטניה טינקטורה משורש טרי

המינון: 10 מ"ל ליום מחולק לשלוש פעמים 

בנוסף מומלץ לקחת:

גינקו בילובה 120-240 מ"ג מחולק לשלוש פעמים, ממיצוי סטנדרטי המכיל 24% פלבונואידים ו-6% טרפנים.

ויטמין E 400 יחידות ליום

ויטמין C 1000 מ"ג ליום

אוכמניות כוס אחת של פירות או מיץ מהפרי ליום

סלק, חצי כוס פעם ביומיים 

מקורות

1. Abascal K. Yarnell E. Alzheimer’s Disease, A Botanical Treatment Plan. Alternative and Complementary Therapies 2004 April: 67-72.

2. Schultz V. Ginkgo extract or cholinesterase inhibitors in patients with dementia: What clinical trials and guidelines fail to consider. Phytomed. 2003, 10 (suppl IV): 74-79.

3. Birks J. Grimley E. Van Dongen M. Ginkgo biloba for cognitive impairment and dementia. Cochrane Database Syst Rev. 2002:4:CD003120.

4. Ganguli M. Chandra V. Kamboh MI. et al. Apolipoprotein E polymorphism and Alzheimer disease: The Indo-U.S. cross-nutritional dementia study. Arch. Neurol. 2000, 57: 824-830.

5. Breitner JCS. Welsh KA. Helms MJ. et al. Delayed onset of Alzheimer’s disease with nonsteroidal anti-inflammatory and histamine H2 blocking drugs. Neurobiol. Aging 1995, 16: 523-530.

6. Chainani-Wu N. Safety and anti inflammatory activity of curcumin: A component of turmeric (Curcuma longa) J. Altern. Compement Med. 2003, 9: 161-168.

7. Lim GP. Chu T. Yang F. et al. The curry spice curcumin reduces oxidative damage and amyloid pathology in an Alzheimer transgenic mouse. J. Neurosci 2001, 21: 8370-8377.

8. Yarnel E. Abascal K. Hooper CG. Clinical Botanical Medicine. Larchmont NY: Mary Ann. Liebert, Inc. 2003.

9. Akhondzadeh S. Noroozian M. Mohammadi M. et al. Melissa officinalis extract in the treatment of patients with mild to moderate Alzheimer’s diseae: A double blind, randomized, placebo controlled trial. J. Neurol. Neurosurg Psychiatry, 2003, 74; 863-866.

10. Ballard CG. O’Brien JT. Reichelt K. Perry EK. Aromatherapy as a safe and effective treatment for the management of agitation in severe dementia: The results of a double blind, placebo-controlled trial with Melissa. J. Clin. Psychology, 2002, 63: 553-558.

11. Perry NSL. Bollen C. Perry EK. Ballard C. Salvia for dementia therapy: Review of pharmacological activity and pilot tolerability clinical trial. Pharmacol. Biochem. Behav. 2003, 75: 651-659.

12. Tildesley NTJ. Kennedy DO. Perry EK. et al. Salvia lavendufolia (Spanish sage) enhances memory in healthy young volunteers. Pharmacol. Biochem. Behav. 2003, 75: 669-674.

13. Akhondzadeh S. Noroozian M. Mohammadi M. et al. Salvia officinalis extract in the treatment of patients with mild to moderate Alzheimer’s disease: A double blind, randomized and placebo-controlled trial. J. Clin. Pharm. Ther. 2003, 28: 53-59.

14. Moss M. Cook J. Wesnes K. Duckett P. Aromas of rosemary and lavender essential oils differentially affect cognition and mood in healthy adults. Int. J. Neurosci 2003, 113: 15-38.

15. Abascal K. Yarnell E. Increasing vitality with adaptogens: Multifaceted herbs for treating physical and mental stress. Altern. Complement Ther. 2003, 9: 54-60.

לחזרה לחנות

אהבתם את המאמר?

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד