מסיסות ופולריות של מרכיבים צמחיים

מסיסות ופולריות של מרכיבים צמחיים

מאת: ד"ר מינה פארן

מסיסות של מרכיבים נקבעת על ידי כמה גורמים. הפולריות של החומר היא גורם חשוב, אבל לא יחידי. המשקל המולקולרי, מצב המרכיב שרוצים להמיס, אם הוא חופשי או קשור למולקולה אחרת, כגון, סוכר, אם הוא קשור כקומפלקס עם חומר אחר, אם הוא מחומצן או מחוזר, אם הוא מיונן, ומה ה-pH של התמיסה.בנוסף, אנו מנסים להמיס מרכיבים מתוך הסביבה השלימה שהם נמצאים בה, מתוך הצמח. הם כמובן אינם מצויים בצמח כמרכיבים נקיים ומבודדים. הסביבה משפיעה עליהם, והיא תשפיע גם על מסיסותם. ב- Index Merck ניתן למצוא נתונים על מסיסות של רוב המרכיבים הכימיים. אבל הנתונים מתייחסים לחומרים מנוקים, ויש להניח שהם יהיו שונים כאשר אותם המרכיבים מצויים בתוך הצמח, בקשר עם מרכיבים אחרים.באופן כללי מרכיבים פולריים נמסים בממיסים פולריים, ומרכיבים שאינם פולריים מסיסים בתוך ממיסים בלתי פולריים. ממיסים הדומים זה לזה בפולריות שלהם יתערבבו בקלות זה עם זה, כמו המים והאלכוהול, ואילו חומרים השונים בפולריות לא יתערבבו ביניהם כמו המים והשמן. הם יוכלו להתערבב רק בנוכחות מחליב.המים הם הממיס הפולרי ביותר מכל הממיסים שאנו משתמשים בהם כדי למצות צמחי מרפא. כדי למדוד את הפולריות היחסית של ממיסים שונים נתנו למים ערך יחסי 1, ומשווים את שאר הממיסים הנפוצים למים, כמפורט בטבלה. 

פולריות יחסית של ממיסים נפוצים

ממיס                             פולריות יחסיתמים                                     1.00גליצרין                                0.81כוהל אתילי                           0.65חומצת חומץ                         0.65אצטון                                  0.35אתיל אצטט                          0.23דיאתיל אתר                         0.11הקסאן                                0.0009שמן זית                                 0 הגליצרין דומה בפולריות שלו למים והוא ממיס מרכיבים הנמסים במים. החומץ כמעט זהה בפולריות שלו למים, כי החומץ מכיל 5% של חומצת חומץ בתוך מים. אצטון, אתיל אצטט והקסאן הם ממיסים שמרבים להשתמש בהם בתעשיה למיצוי מרכיבים בלתי פולריים מצמחי מרפא. דיאתיל אתר הוא ממיס יעיל מאד, אבל ממעטים להשתמש בו כי הוא מתפוצץ בקלות. שמן זית בעל פולריות 0 מוצג בטבלה כדוגמא לשמנים אחרים, כגון, שקדים, בוטנים, קוקוס, דלק, שומשום.   

גורמים נוספים המשפיעים על מסיסות של חומרים.משקל מולקולרי: מולקולות קטנות נמסות בדרך כלל בקלות, לעומת מולקולות בעלות משקל מולקולרי גבוה.

קישור לסוכרים: גליקוזיד הוא כל מולקולה הקשורה ליחידות של סוכר. מכיוון שהסוכרים נמסים במים הם מגדילים את הפולריות של המרכיבים שמתקשרים אליהם, ומגבירים את מסיסותם במים. כנראה שזו אחת הסיבות לכך שמרכיבים רבים בצמח מתחברים לסוכרים. הם הופכים למסיסים במים, ויכולים לנוע בקלות בתוך מוהל הצמח. מרכיבים הנוצרים בעלים בתהליך הפוטוסינתיזה נישאים אל השורש, הפקעת או אל מקומות אגירה אחרים.           

קוורצטין רוטין

לדוגמא, הרוטין הוא אחד הגליקוזידים של הקוורצטין. מסיסותו במים גבוהה בהרבה משל הקוורצטין.   

תלות ב-pH : מולקולות יכולות להיות מיוננות או בלתי מיוננות לפי ה-pH של הסביבה. כשהמולקולות מיוננות המסיסות שלהן עולה.באופן כלל אלקלואידים ואמינים יותר מסיסים במים בסביבה חומצית, כי הם יהיו קטיונים. פלבונואידים וחומצות אורגניות יותר מסיסים בסביבה בסיסית, כי הם יהיו אניונים.

טמפרטורה: המסיסות של רוב המרכיבים גדולה יותר במים חמים. החום מוסיף למולקולות אנרגיה קינטית, אנרגיה של תנועה. המסיסות של אלקלואידים קשי תמס עולה כאשר מרתיחים את הצמח. שמנים נדיפים שמסיסותם במים קטנה מאד, נמסים בקיטור.יוצאי דופן הם המרכיבים הריריים שנמסים היטב במים קרים או פושרים, אבל מתקשרים ביניהם בחימום ויוצרים מבנה של ג'ל. 

פולריות ומסיסות של מרכיבים

    נתונים כלליים על מסיסות של מרכיבים. יש יוצאים מן הכלל.

פחמימות

הפחמימות הן בדרך כלל פולריות ונמסות במים. הן שוקעות בתמיסות שיש בהן ריכוזים גבוהים של אלכוהול, ובדרך כלל אינן נמסות בשמנים.מונוסכרידים, כגון, גלוקוז, פרוקטוז, קסילוז : נמסים היטב במיםדיסכרידים, כגון, סוכרוז, מלטוז: נמסים היטב במיםאוליגוסכרידים, כגון, אינולין, FOS: נמסים במים, במיוחד במים חמיםהטרופוליסכרידים, כגון, מוצילג, גומי: נמסים במים, במיוחד במים קריםהומופוליסכרידים, כגון, עמילן נמס במים חמים, צלולוז אינו נמס במיםסיבים תזונתיים, ישנם מסיסים, כגון, פקטין, המיצלולוזה ובלתי מסיסים, כגון, ליגנין, צלולוזחומצות אורגניות שהן נגזרות של פחמימות, כגון, חומצה ציטרית, פורמית, אסקורבית: בדרך כלל נמסות במיםפחמימות נשארות מסיסות במים בריכוזים נמוכים של אלכוהול (עד 30%) וכן בגליצרין. הן שןקעות בריכוזים גבוהים ש אלכוהול. טאנינים עלולים להתקשר לפחמימות ולהשקיע אותן.

שומנים

חומרים שומניים נמסים היטב בשמנים ובתמיסות של מים עם אלכוהול.חומצות שומניות, כגון, EPA, PUFA, DHA  נמסות בשמן, נמסות מעט באלכוהולטריגליצרידים, שמנים כגון, שמן זית, שקדים, פשתן, חמניות : נמסים מעט באלכוהול , אינם נמסים במים, ממיסים מרכיבים רבים, כגון, פוספוליפידים: לציטין, פוספטידילכוליןשעוות, כגון, דונג דבורים: נמסים אחרי שמתיכים אותם בשמן חם, אבל לא בשמן קרAlkamides: נמסים בתערובת של מים עם אלכוהול בריכוז 40-60%Unsaponifiable matter: זהו מושג המתייחס לחומרים הנמסים בשמן, שאינם חומצות שומניות או טריגליצרידים. המשמעות המילולית היא חומר שאינו נהפך לסבון, כולל ויטמינים הנמסים בשמן, פיטוסטרולים, טרפנואידים, קרוטנואידיםשמנים נדיפים מורכבים ממונוטרפנים, ססקויטרפנים, אלדהידים, קטונים ועוד. נמסים בתערובות המכילות ריכוז בינוני עד גבוה של אלכוהול, בשמנים, נמסים מעט במים חמים, נמסים בקיטור 

חומצות אמינו ונגזרותיהן

תרכובות רבות בנויות מחומצות אמיניות. ההתייחסות כאן היא לאמינים, מתיל קסנתינים, גליקוזידים ציאנוגניים ותרכובות גפרית אורגניות.חומצות אמינו ב-pH נייטרלי הן צויטריונים. הן נמסות היטב במים ובד"כ ישארו בתמיסה בריכוז נמוך של אלכוהולנגזרות של חומצות אמינו המכילות גפרית, כגון, ajoene, סולפידים של שום, חרדל ומצליבים אחרים: נמסים בשמן, אליצין משום טרי נמס מעט במיםגליקוזידים ציאנוגניים, כגון, אמיגדלין, prunasin: נמסים במים, נמסים טוב יותר במים חמיםאמינים, כגון אלקלואידים, נמסים יותר טוב בתמיסות חומציות, כשאטום החנקן בעל מטען חיובי, מלחים של אמינים נמסים היטב במיםמתיל קסנתינים, כגון, קפאין נמסים טוב במים חמיםפפטידים נמסים היטב במיםחלבונים, נמסים מעט במים, המסיסות תלויה ב- pHחלבונים ואנזימים עוברים דנטורציה באלכוהול, הם מתפרקים ומאבדים את המבנה המיוחד שלהםטאנינים גדולים קושרים חלבונים ומשקיעים אותם 

תרכובות פנוליות

התרכובות הפנוליות שונות בהרבה זו מזו. רובן מופיעות כגליקוזידים או כאגליקון. הגליקוזידים בד"כ נמסים טוב במים. התרכובות שמסיסותן במים נמוכה בד"כ נמסות באלכוהול. הפוליפנולים הקטנים נמסים טוב יותר מאשר הגדולים. ב-pH  גבוה יותר יש בד"כ קבוצות OH מיוננות וזה מגביר את המסיסות שלהן.  חומצות פנוליות: המסיסות משתנה עם המבנה וה-pHקומרינים: גליקוזידים של קומרינים נמסים במים ובאלכוהול, ללא קישור לסוכר הקומרינים פחות מסיסיםLignans: נמסים באצטון-מיםנגזרות של פנילפרופנואידים, כגון, כורכומין וג'ינג'רול: נמסים בריכוז גבוה של אלכוהול ובשמןסטילבנואידים, כגון, resveratrol, נמסים בתמיסות כוהליות, כולל בייןXanthones נמסים בריכוזים גבוהים של אלכוהול ובשמןפלבונואידים: מסיסות משתנה, פלבונואידים רבים נמסים במים ובריכוזים נמוכים של אלכוהולאנתוציאנינים: הגליקוזידים נמסים במים ובריכוזים נמוכים של אלכוהול, אלה שאינם קשורים לסוכר מסיסים פחותפרואנתוציאנינים אוליגומרים: נמסים במים חמים ובריכוזים בינוניים של אלכוהולטאינינים: בעלי משקל מולקולרי נמוך נמסים במים חמים ובריכוזים בינוניים של אלכוהול. טאנינים גדולים אינם נמסים במים ובאלכוהולאיזופלבונואידים: נמסים בתמיסות אלכוהוליות. הגליקוזידים יותר מסיסים מהתרכובות שאינן קשורות לסוכרChromones כגון קיילין המצוי באמיתה הקייצית, נמסים במים חמים ובאלכוהולקינונים, כגון, אנתרקינונים: רובם נמסים במים חמים ובריכוזים נמוכים עד בינוניים של אלכוהול. ישנם כאלה, כגון, ההיפריצין שמסיסים בשמןרזינים פנוליים, בדומה לאלה המצויים בניצנים של הצפצפה: נמסים בריכוזים גבוהים של אלכוהול ובשמן 

טרפנואידים

באופן כללי הטרפנואידים נמסים בשמן ובריכוז גבוה של אלכוהול. ספונינים טריטרפניים וסטרואידליים נמסים במים ובשמן, הודות לפולריות הנמוכה של השלד הטרפנואידי, והפולריות הגבוהה של קבוצות הסוכר.הטרפנואידים הקטנים, כגון אלה המצויים בשמנים הנדיפים נמסים מעט מאד במים, נמסים טוב באדי מים חמים, בשמן ובריכוז בינוני עד גבוה של אלכוהול. מונוטרפנים וססקויטרפנים נכללים בין הטרפנים הקטנים.הטרפנים הגדולים יותר אינם נדיפים. הם נמסים בשמן, בממיסים בלתי פולריים אחרים ובריכוז גבוה של אלכוהול. הטרפנים הגדולים כוללים דיטרפנים, טריטרפנים וקרוטנואידים.החלק הלא סוכרי של הספונינים הטריטרפנים, הנקרא ספוג'נין, אינו נמס במים, אבל הגליקוזיד נמס טוב במים ומייצר קצף.

סטרואידים

הסטרואידים הצמחיים הם בעלי פולריות נמוכה, והם נמסים בשמן ובממיסים בלתי פולריים. כשהם קשורים ליחידות סוכר, כגון ספונינים סטרואידיים הם מסיסים במים.פיטוסטרולים, כגון, סטיגמה-סטרול, בטא-סיטוסטרול, הם אנלוגים לכולסטרול. הם נמסים בשמן ובריכוזים גבוהים של אלכוהול.גליקוזידים קרדיאליים נמסים מעט במים, ונמסים יותר טוב באלכוהול מהול.

אלקלואידים מושפעים במסיסות שלהם מה-pH של הממיס. בסביבה אלקלית הם נמסים בשמן, ובסביבה חומצית הם נמסים יותר במים. רובם נמסים בריכוז בינוני וגבוה של אלכוהול.

אהבתם את המאמר?

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד