צמחים המגינים מפני הקרנות

צמחים המגינים מפני הקרנות

מאת: ד"ר מינה פארן

החשיפה לקרינה הולכת ועולה בשנים האחרונות. אנשים חשופים לקרינה של בדיקות הנעשות בבתי חולים, מצילומי שיניים, מפסולת של חומרים רדיואקטיביים, מתאונות המתרחשות בכורים אטומיים, וממכשירים שונים.
הקרינה עלולה לפגוע ביציבות של הכרומוזומים, לגרום לדלקות או להרס של רקמות (1). במקומות בהם התפזרה רמה גבוהה של קרינה רדיואקטיבית, כגון, בהירושימה ונגאסקי אחרי הפצצה האטומית שנזרקה עליהם, בצ'רנוביל אחרי הפיצוץ בכור האטומי ובפוקושימה ביפן אחרי רעידת האדמה והצונמי,היתה עלייה גדולה בתחלואה בסרטן.
ישנם צמחי מרפא שהוכח שהם מפחיתים את הנזק הנגרם כתוצאה מקרינה. נעשו מחקרים בחיות מעבדה ובבני אדם כדי לגלות צמחים נוספים המפחיתים נזק מקרינה, וכדי להבין כיצד הם פועלים (1).
צמחי המרפא ממשפחת השפתניים עשירים במרכיבים נוגדי חמצון. מחקרים קליניים הוכיחו שהם מגינים מפני קרינה (1). הם מעכבים הרס כתוצאה מחמצון, נוגדים דלקת ומחישים תיקון של DNA. חליטה של מליסה רפואית שנלקחה פעמיים ביום, במשך30  יום, הגנה עלעובדים של מרפאה רדיולוגית מחמצון ומהרס שלDNA (1).
מיצוי של מין יפני של מנתה, Mentha Canadensis syn. M. arvensis, במינון של 10 מ"ג לק"ג, הגן על עכברים מפני קרינה לטלית. ההשפעה המגנה נראתה גם בשמן הנדיף וגם במיצוי המימי של הצמח.
לא נערכו מחקרים על בני אדם עם צמחים ממשפחת השפתניים כנוגדי קרינה. אלה הם צמחים זמינים, בטוחים לשימוש, קל לגדל אותם והם אינם יקרים. החוקרים ממליצים ללמוד את השפעת הצמחים האלה על בני אדם, ולהכניס אותם לשימוש גם כמגינים מפני קרינה. 
הם מצויים בשימוש מסורתי בארצות רבות מאז אלפי שנים, וככל שחוקרים אותם מגלים השפעות נוספות חשובות לשמירה על הבריאות הפיזית והנפשית.
האדפטוגנים הם צמחים בעלי פעילות מאזנת, המגינה מפני מצבים של סטרס.
הג'ינסנג האסיאתי, Panax ginseng הראה במחקר שנעשה בסין, השפעה מגינה על חולים בסרטן בגרון מפני הקרנה שניתנה כטיפול במחלה.
בקוריאה הראו ששימוש בג'ינסנג אסיאתי הפחית נזק אצל נשים שקבלו טיפול בהקרנה במקרים של סרטן בצוואר הרחם.
מיצוי מימי של ג'ינסנג הפחית נשירת שיער אצל עכברים מוקרנים, והחיש את צמיחתו לאחר הפסקת ההקרנות.
במחקר אחר הראו שהפוליסכרידים של הג'ינסנג האסיאתי הגנו על המעי הדק של עכברים מוקרנים. במחקר in vitro הראו הגנה על מוח העצם.
מחקרים מעטים נערכו עם הג'ינסנג האמריקאי, Panax quinquefolium וגם הוא הראה השפעה מגינה מפני נזקים של קרינה.
Angelica sinenesis בשילוב עם Astragalus membranaceus  סייעו לשיקום של מוח העצם אצל עכברים מוקרנים.
אליטרוקוקוס מנע הרס של מוח עצם כשניתן לעכברים כטיפול קודם להקרנה במחקר שנעשה ברוסיה.
אליטרוקוקוס הפחית נזק אצל נשים חולות בסרטן השד שקבלו טיפול בכימותירפיה והקרנות.
צמחים נוספים המדווחים כמגינים מפני הקרנות הם אובליפיחה, Hippophae rhamnoides
ומינים של אלוי. הראו שג'ל מאלויורה מפחית נזק חמצוני של  קרינה, ומקטין את הנזק לעור. לפוליסכרידים של אלויורה יש השפעה מחזקת של מערכת החיסון.
מיצוי מפירות של אובליפיחה שהוזרק לפריטונאום של עכברים שהוקרנו במינון גבוה מאד של קרינה, גרם להישרדות של 82% מהם, בהשוואה לקבוצת הביקורת שבה מתו כל העכברים.
פירות של אובליפיחה שניתנים כמזון, ביחד עם שמן אובליפיחה מומלצים על ידי חוקרים לאנשים החשופים לקרינה במקום עבודתם. החוקרים ממליצים על הפירות והשמן של אובליפיחה כעל מזון בטוח המגן מפני הקרינה.
ברפואת האיורודה ממליצים על צמחים נוספים כהגנה מפני קרינה.
החוקרים ממליצים לאנשים העוברים טיפולי הקרנות, לאלה העובדים במקומות שיש בהם קרינה גבוהה, ולכל מי שבא במגע קרוב עם הקרנות, ללמוד להשתמש בצמחים המגינים בפני קרינה (1).

מקורות

Yarnell E. Abascal K. Botanical medicines and ionizing radiation: Part 1-radioprotective herbs. Altern. Complement Ther. December 2011, 17 (6): 313-318.

אהבתם את המאמר?

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד