אוסטאוארטריטיס – Osteoarthritis

אוסטאוארטריטיס – Osteoarthritis

מאת: ד"ר מינה פארן

אוסטאוארטריטיס היא מחלה שגרונית המתקדמת בהדרגה, ומתבטאת בניוון של הסחוס שבמפרקים. זוהי המחלה השגרונית השכיחה ביותר (1).

רבים מהסובלים מכאבים של השרירים והשלד מחפשים עזרה והקלה בטיפולים המיוחסים לרפואה המשלימה. צמחים משככי כאב, אנטי דלקתיים ביחד עם טיפולים מקומיים יכולים לעצור את התקדמות המחלה.

מצויים בשוק תכשירים רבים המוצעים לטיפול פנימי וחיצוני. משחות המכילות שמנים נדיפים מסייעות להקלה על הכאב, פלסתרים ספוגים בשמנים נדיפים נצמדים עלהעור.

השמנים הנדיפים חודרים דרך העור ומפחיתים כאב.

הבעיה הייתה קיימת מאז ומתמיד, וברפואה המסורתית שמקורה בתרבויות שונות מוצעים צמחים שעשויים להקל או לרפא אוסטאוארטריטיס.

ישנם תכשירים שנחקרו והוכחו והם יהיו הנושא שנעסוק בו. Aticulin -`f`תערובת צמחים מומלצת ברפואת האיורודה לטיפול באוסטאוארטריס. התערובת מכילה: (להזמנת צמח עם קו מתחתיו נא להקיש עליו)

ריכוזב-מ"גשם הצמח שם עבריחלקי צמח בשימוש
450Withania somniferaויתניה משכרתשורש
100Boswellia serrataלבונהשרף
50Curcuma longaכורכוםקנה שורש
50אבץ  

נבדק מדגם של 42 מטופלים עם אוסטאוארטריטיס מול קבוצת ביקורת. המשתתפים קבלו 2 קפסולות פעם ביום, 8 שעות לאחר הארוחה במשך 3 חודשים. לאחר הפסקה של שבועיים המטופלים קבלו פורמולה נוספת (1).

הטיפול גרם לשיפור משמעותי בתנועת המפרקים, בקשיחות שלהם ובחומרת הכאב (1). 

Avocado/soybean unsaponifiables- ASU

התערובת כוללת פרקציות של שמן אבוקדו ושמן סויה ביחס 1:3 ל-2:3 בין האבוקדו והסויה. התערובת, שנקראה ASU נלקחה כקפסולה אחת ליום , והיא הכילה 300 מ"ג של התערובת. המטופלים סבלו מאוסטאוארטריטיס בברכיים או בירכיים. הם קבלו קפסולה מהחומר במשך 3 חודשים (2).

לפני שהתחילו לקחת ASU לקחו כל המשתתפים, כולל קבוצת הביקורת, תרופה נוגדת דלקת, NSAID במשך 45 יום. הם יכלו להתחיל שוב לקחת את התרופה ביחד עם ASU או ביחד עם הפלצבו.

יעילות המוצר נמדדה על ידי היחס בין המשתתפים שחזרו לקחת את התרופה, ועל פי מספר הימים שעברו עד שחזרו להשתמש בתרופה.

בבדיקה שנערכה 45 יום לאחר שהתחילו לקחת ASU היה הבדל משמעותי בין המשתתפים שקבלו ASU ובין אלה שקבלו פלצבו. המצב הכללי של אלה שקבלו ASU היה טוב בהרבה, והם השתמשו פחות בתרופה האנטי דלקתית (2).

שינויים בכאב התקבלו באופן שווה בשתי הקבוצות. השיפור היה ברור יותר בקבוצה של המשתתפים שסבלו מאוסטאוארטריטיס בירכיים (1).

מחקר נוסף נערך עם 164 מטופלים עם אוסטאוארטריטיס בברכיים או בירכיים.

המשתתפים קבלו במשך 3 חודשים ASU 300מ"ג או פלצבו. לאחר הפסקה של 25 יום קבלו אלו שהיו זקוקים לכך תרופה אנטי דלקתית מקבוצת NSAID או תרופה לשיכוך כאב (3).

התוצאות שהתקבלו לאחר 6 חודשים הראו הבדל משמעותי בין קבוצת הפלצבו והמטופלים במוצר. ההבדל היה בכאב, בתפקוד הגוף, בצורך לקבל תרופה נוספת. השיפור היה בולט יותר אצל המטופלים שסבלו מאוסטאוארטריטיס בירכיים.

החוקרים הסיקו שהתערובת של שמן אבוקדו עם שמן סויה מועילה למקרים של אוסטאוארטריטיס, ומאפשרת לאנשים להזדקק לפחות תרופות (3).

קפסאיצין

מפיקים את הקפסאיצין מ-Capsicum spp. משתמשים בו לטיפול חיצוני בכאב.

סוכמו כמה מחקרים בהם השתמשו במשחות שהכילו 0.025% קפסאיצין. מרחו את המשחות למטופלים 4 פעמים ביום. המחקרים נעשו מול קבוצה ביקורת.

בכל המחקרים נראתה יעילות של הקפסאיצין בשיכוך כאבים ובשיפור התנועה במפרקים.

רוב המחקרים נמשכו 12 שבועות (4). 

Harpagophytum procumbens

המרכיבים הפעילים של ההרפגו הם קבוצה שלglycoside  iridoid. במחקר שנערך מול קבוצת ביקורת קבלו 50 מטופלים עם אוסטאוארטריטיס קפסולות שהכילו 400 מ"ג שלמיצוי מהרפגו, שהכיל 1.5% iridoid glycosides (5). המינון שקבלו היה 2 קפסולות שלוש פעמים ביום, במשך 3 שבועות.

הבדיקות נערכו חודש לאחר שהתחילו לקחת את הקפסולות מהצמח. היה שיפור משמעותי בחומרת הכאב, בתנועה במפרקים ובהליכה, אצל המטופלים שקבלו קפסולות של הרפגו לעמות קבוצת הביקורת שקיבלה פלצבו. השיפור היה בולט יותר במקרים שהמחלה היתה מתונה (5).

מחקר נוסף נערך ובו השתתפו 89 מטופלים עם אוסטאוארטריטיס (6). המשתתפים קבלו שתי קפסולות שלוש פעמים ביום. כל קפסולה הכילה 335 מ"ג של הרפגו טחון שהכיל 3% של iridoid glycoside. המחקר נמשך 60 יום.

הבדיקות נערכו ביום שהמחקר התחיל, אחרי 30 יום ואחרי 60 יום. המחקר הראה ירודה משמעותית מאד בכאב ועליה בתנועה של המפרקים (6). 

Ginger

מטופלים עם אוסטאוארטרטיס קבלו קפסולות עם 170 מ"ג של ג'ינג'ר שלוש פעמים ביום.

בתום המחקר לא נמצא הבדל בין המטופלים שקבלו ג'ינג'ר לבין קבוצת הביקורת (7). 

Gitadyl

המוצר מכיל: 110 מ"ג Tanacetum parthenum – בן חרצית ריחנית 90 מ"ג Populus tremulides- צפצפה 60 מ"ג Achillea millefolium- אכילאה אלף העלה.

המוצר נבדק מול התרופה ibuprofen.Gitadyl ניתן בצורת כדורים, שלושה כדורים ליום, ו- ibuprofen  ניתן בכדורים שהכילו 400 מ"ג מהתרופה שלוש פעמים ליום (8).לא היה הבדל בין שתי הקבוצות בהפחתת הכאב ושיפור תנועת המפרקים. Gitadyl ואיבופרופן פעלו ביעילות דומה (8). 

Phytodor

המוצר מכיל מיצויים אלכוהוליים של שלושה צמחים: Populus tremuloides – צפצפה Fraxinus excelsior – מילה סורית Solidago virgaurea – מטה זהב.

נערכו 6 מחקרים על יעילות הטיפול עם  Phytodor במקרים של אוסטאארטריטיס. חלקם לא פורסם. התוצאות הראו יעילות במקרים של מחלות שגרוניות שונות. המוצר פועל כמו תרופות אנטי דלקתיות NSAID עם פחות תופעות לוואי שליליות (9). 

Rheumalex

ריכוזמ"גשם הצמח שם עבריחלקי צמח בשימוש
100Salix albaערבה לבנהקליפת הגזע
40Guaiacum officinaleגואיאקום רפואישרף
35Cimicifuga racemosaקוהוש שחורשורש וקנה שורש
25Smilax sarsaparillaקיסוסיתשורש וקנה שורש
17Populus tremuloidesצפצפהקליפת גזע

 המטופלים לקחו 2 כדורים ליום של המוצר, ריכוז שווה-ערך ל-20-40 מ"ג ליום של חומצה סליצילית. המחקר נערך מול קבוצת ביקורת (1), ונמשך חודשיים.

התוצאות היו משמעותיות מבחינה סטטיסטית. אצל המטולים שקבלו את ה- Rheumalex  היה שיפור בתנועתיות ובתפקוד של המפרקים (1)

Urtica dioica, Lamium album סרפד ונזמית לבנה

השתמשו בעלים טריים של סרפד או של נזמית לבנה, כשהניחו אותם עך המפרקים הכואבים. עלי הסרפד עזרו לשיכוך הכאב. עלי הנזמית לא היו יעילים (1). לא היה הבדל בתנועתיות של המפרקים, ולא בכמות התרופות שלקחו המטופלים (1). 

Salix alba bark

במחקר זה נבדקו 78 מטופלים עם אוסטאוארטריטיס של הברכיים או הירכיים. הם קבלו , במשך שבועיים שני כדורים פעמיים ביום של קליפת גזע של ערבה לבנה או פלצבו.

הכמות של ערבה לבנה שקבלו היתה שוות-ערך ל-240 מ"ג של סליצין ליום (1).

השיפור בקבוצה שקבלה ערבה היה משמעותי סטטיסטית לעומת קבוצת הפלצבו. לא היה שיפור בנוקשות של השרירים (1). 

סיכום

החיפוש אחרי צמחים ומוצרים צמחיים הראה שניתן למצוא הכנות צמחיות שמפחיתות כאב, ומסייעות לתפקוד טוב של המפרקים במקרים של אוסטאוארטריטיס. נערכו מחקרים לפי כל הכללים, עם קבוצת ביקורת וסמיות כפולה שמוכיחים את יעילות התכשירים שהוכנו.כמה מהצחים או ההכנות הצמחיות הראו פעילות משמעותית, כגון, ההרפגו כצמח בודד, ASU שכולל שמן אבוקדו ושמן סויה, Phytodor שכולל צפצפה, מילה סורית וסולידגו וכן שמן או משחה מקפסאיצין.

הפורמולה ההודית Artifulin-F נתנה תוצאות מבטיחות.

הצמחים והמוצרים הצמחיים שהיטיבו עם המטופלים, וגרמו להפחתת הכאב ולשיפור הפעילות של המפרקים, דורשים השקעה נוספת, מחקר על הבטיחות של השימוש בהם, אינטראקציות עם תרופות שהמטופלים לוקחים.

המטרה היא להפחית או להפסיק את השימוש בתרופות שיש להן תופעת לוואי בלתי נעימות.

ASU נחקר in vitro. נמצא שהוא מעכב אינטרלויקינים אחדים, וכן ייצור של פרוסטגלנדינים E2 (1). בנוסף הוא מעכב ייצור של קולגנאז, ובכך מגן על הקולגן שברקמות (1). הוא מגביר ייצור של קולגן במפרקים.

Phytodor איפשר למטופלים להפחית בלקיחת תרופות NSAID שגורמות לעיתים קרובות לתופעות לואי שליליות. יש לו חשיבות קלינית. המרכיבים הפעילים שלו הם סליצין, פלבונואידים, חומצות פנוליות, ספונינים טריטרפניים ונגזרות של קומרינים (1).

כנראה שהפעילות שלו כוללת עיכוב של שחרור חומצה ארכידונית, ועיכוב של האנזימים cyclooxygenase ו- lipoxygenase. יש לו פעילות נוגדת דלקת והוא מעכב התפתחות של מתווכי דלקת, כגון פרוסטגלנדינים E2. כאבים של השרירים והעצמות, דלקות וניוון של רקמות אלה הטרידו את האדם לאורך כל ההיסטריה האנושית.

צמחים רבים הוצעו על ידי התרבויות השונות. הצמחים וההכנות שנאספו במחקר הנוכחי מסייעים לטיפול בסימפטומים של אוסטאוארטריטיס, במיוחד כאב והאטה או מניעה של התנוונות השרירים.

אנשים רבים סובלים מתופעות הכוללות כאב וניוון של השרירים, והחוקרים ממליצים להשקיע ולהכין מוצרים צמחיים שימנעו כאב וניוון של שרירים ומפרקים, ויעצרו תהליכים כאלה לפני שהניוון יהיה ללא תקנה.

מקורות

1.   Long L. Soeken E. Ernst E. Herbal medicines for the treatment of osteoarthritis: a systematic review. Rheumatology, 2001, 40; 779-793.

2.   Kulkarni RR. Patki PS. Jog VP. Et al. Treatment of osteoarthritis with a herbomineral formulation: a double-blind, placebo and safety of avocado/soybean unsaponifiables in the treatment of symptomatic osteoarthritis of the knees and hip. Rev. Rhum Engl. Ed.1997, 64; 825-834.

3.   Maheu E. Mazieres B. Valat JP. et al. Symptomatic efficacy of avocado/sobean unsaponifiables in the treatment of osteoarthritis of the knee and hip: a prospective randomized, double-blind, placebo-controlled, multicenter clinical demonsrating a persistent effect. Arthritis Rheum, 1998, 41: 81-91.

4.   McCarthy GM. McCarty DL. Effect of topical capsaicin in the therapy of painful osteoarthritis of the hands. J, Rheumatol. 1992, 19:604-607.

5.   Guyader M.Ls plantes antirhmatismales. Etude historique et pharmacologique et etude clinique du nebulisat d-Harpagophtum procumbens DC chez 50patients arthrosique suivis en service hospitalier. Paris: Universite Pierre et Marie Curie, 1984, PhD thesis.

6.   Lecomte A. Costa JP. Harpagophytum dans l'arthrose: Etude en double insu contre placebo. 37 2 Le Magazine 1992, 15:27-30.

7.   Biddal H. Rosezky A. Schlichting P. et al. A randomized placebo-controled, cross-over study of ginger extracts and ibuprofen in osteoarthritis. Osteoarthritis Cartilage 2000, 8:9-12.

8.   Ryting K. Schlamowitz P.Warnoe O. Gitadyl versus ibuprofen inpatients with osteoarthritis. The result of a doubleblind randomized crossover study. Ugeskr Laeg 1991, 153: 2298-2299.Ernst E. The efficacy of Phytodolor for the treatmentof musculoskeletal pain- asystematic review of randomizedclinical trials. Nat. Med. J.1999,2,:14-16.

אהבתם את המאמר?

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד