צמחי מרפא לטיפול ברוזצאה

צמחי מרפא לטיפול ברוזצאה

מאת: ד"ר מינה פארן

צמחי מרפא לטיפול ברוזצאה.

רוזצאה היא הפרעה שכיחה של העור. היא מתבטאת כפריחה  של נקודות אדומות על הפנים, כולל המצח, הלחיים, הסנטר והאף. הפריחה עלולה להתפשט גם לעיניים, לבית החזה והגב. רוזצאה שכיחה יותר אצל נשים.

הגורם למחלה אינו ידוע, אבל מניחים שיש כמה גורמים שעלולים לגרום להופעתה ולהפיכתה לכרונית, כולל זיהומים כרוניים, עיכול לא תקין, רגישות למזון, תופעות לוואי של תרופות ואורח החיים בכללותו.

רוזצאה כרונית מתבטאת בהתנפחויות, ובהגברת הצבע האדום של העור. לעתים קרובות העיניים אדומות ויש תחושה קשה של בעירה.

אם משאירים מצב כרוני ללא טיפול, כלי הדם של הפנים מתרחבים, האף מתרחב ומתעגל ומאדים מהדלקת הכרונית.

במקרים כאלה ממליצים המטפלים להימנע מאוכל חריף, מאלכוהול, ממזון מחמם, ממזג אוויר חם, מעישון, משהייה ארוכה בשמש ומטמפרטורות קיצוניות של חום אור קור. בנוסף ממליצים על מזון שאינו מעורר דלקות ועל שימוש בצמחים. ישנם מקרים שהטיפול מצליח, ויש הטבה במצב המטופל ואפילו ריפוי.

אחרי עבודה של 20  שנה של טיפול במקרים רבים של רוזצאה, מציע החוקר טיפול שיביא לריפוי מלא ושחרור מהמחלה (1).

הפלורה של האדם

החיידקים שחיים בתוכנו הם אלה שרכשנו מאז שנולדנו, והם התרבו ונעשו חלק אינטימי מגופנו. העור נושא עליו מינים רבים של חיידקים שעלולים לגרום לזיהומים. בנוסף  לחיידקים מצויות על העור גם פטריות, כגון קנדידה- השמר הלבן וטיפוסים שונים של Trichophyton  שגורמים לגרוד (1).

החיידקים שחיים במעי עלולים לגרום למחלות דלקתיות בעור, וזה מאשר את מה שהיה ידוע ברפואה המסורתית שהעור משקף את מה שקורה במעי (1).

חוקרים מצאו קשר בין תופעה של גידול יתר של חיידקים במעי הדק ורוזצאה.

התופעה נקראת Small Intestine Bacterial Overgrowth (SIBO). כשנתנו טיפול באנטיביוטיקה rifaximin כדי להפחית חיידקים פתוגניים מהמעי הדק, דווחו מטופלים עם רוזצאה על שיפור ניכר במצבם.

חוקרים אחרים מניחים שרוזצאה נגרמת על ידי זיהום עם קרדית הנקראת Demodex folliculorum. היא מתרבה על החלב המופרש בעור.

הנחה נוספת היא שרוזצאה קשורה לשינוי במערכת החיסון, שנגרם משינוי במעי והוא מאפשר לדלקת לשרוד.

אצל מטופלים עם רוזצאה מוצאים רמה גבוהה של ויטמין D בהשוואה לקבוצות הביקורת.

על אף ההשקעה הגדולה במחקר על המקור לרוזצאה, אנו נמצאים בשלב של הנחות שונות שכל אחת מתבססת על משהו, וכולם מחפשים איך לעזור לחולים שסובלים מאד מהמחלה.

החוקר מסכם ואומר שבמקור למחלה יש הפרעה במערכת החיסון, שנגרמת מגורמים שונים, כגון, התזונה, מצב הבריאות של המעי, אורח חיים שכולל את הטיפול בעור והחשיפה לשמש.

צמחי מרפא לטיפול ברוזצאה:

לשיקום הפלורה של המעי מציע החוקר שימוש על בסיס קבוע בכרוב כבוש, במלח וירקות אחרים כבושים במלח. הוא אינו ממליץ על קמבוצ'ה שמכילה שמרים שמתיישבים במעי.

התזונה חייבת להיות דלה בסוכר ובפחמימות מזוקקות.

במקרים של גידול יתר של חיידקים במעי – SIBO, משתמשים בצמחי מרפא אנטי בקטריאליים כדי לעכב גידול של חיידקים פתוגניים.

צמחי מרפא אנטי בקטריאליים לטיפול ברוזצאה ולמניעת רוזצאה SIBO:

שם הצמחהשם בעבריתחלקי צמח בשימוש
Azadirachta indicaאיזדרכת הודית- ניםעלים
Allium sativumשוםפקעת
Curcuma longaכורכוםשורש, קנה שורש
Artemisia annuaלענה חד שנתיתעלים
Berberis aquifoliumברבריתשורש

שימוש קבוע בתרופות אנטי דלקתיות NSAID, תרופות המפחיתות חומציות בקיבה, אופיאטים מחמירים מצב של גידול יתר של חיידקים במעי, ומפריעים לריפוי של רוזצאה.

הנוזל שבו כבשו את הכרוב או את הירקות האחרים מכיל חיידקים פרוביוטיים חיוביים לעור. החוקר ממליץ למטופלים להשתמש בו בשימוש חיצוני ולמרוח אותו על העור הפגוע.

מסכה מצמחים אנטי בקטריאליים יכולה להועיל במקרים שהקרדית Demodex גרמה לרוזצאה. מכינים מסכה מצמח שהוא הבסיס, כגון, קווקר, קמח שעורה או חומוס טחון וצמחים אנטי בקטריאליים.

 דוגמא למסיכה:

50 ג' קווקר טחון

50 ג' עלי Neem  טחונים לאבקה דקה

50 ג' עלי מרוה רפואית טחונים

 הכמויות משתנות לפי גודל השטח שצריך לכסות. ניתן להחליף את המרווה  בצמחים אחרים, כגון, בת קורנית מצויה, אכילאה אלף העלים, אונקריה, פירות של ערער, לה פצ'ו. ניתן גם להוסיף כמה טיפות של שמן עץ התה.

ניתן להזמין כל אחד מהצמחים שמתחתם ישנו קו.

מערבבים את הצמחים ומוסיפים מעט מים וממשיכים לערבב עד שנוצרת מחית. משתמשים בה כמסכה, או שמשפשפים את העור הפגוע עם המחית.

שיקום העור

בכל פעם שיש פריחה, פצעים או בעיה בעור, צריך לחשוב על התזונה ועל בריאות המעי הדק. במקרים של רוזצאה מומלץ לאכול מזון דל בפחמימות ועשיר בשמנים מזינים, עם ירקות עלים, ומזון מריר כדי לעזור לכבד. רצוי להפחית בשמנים עשירים בחומצות שומניות אומגה 6, להוציא מהתזונה את החיטה שמכילה גלוטן ופפטידים רבים אחרים, ולהימנע מחלב ומוצריו.

הסוכר עלול להזיק לעור וחשוב לא להשתמש בו.

הסבון והשמפו התעשייתיים מזיקים לעור ולשיער. הם מייבשים, פוגעים בחומצות השומניות ובחיידקים שעל פני העור. רבים מפתחים רגישות לסבון ולשמפו. מופיעים פצעים ופצעונים על פני העור, ונשירת שיער אצל גברים ונשים צעירים.

ברפואת האיורודה ממליצים לנקות את העור עם שמן. משתמשים בעיקר עם שמן אפרסק, משמש, שומשום. מורחים את השמן ומחדירים אותו לתוך העור. ניתן להוסיף כמה טיפות של שמן נדיף של לבנדר.

ג'ל של אלויורה שמשתמשים בו טרי מרגיע את תחושת הבעירה, ומוסיף לחות לעור. ניתן להשתמש ברצועות שחותכים מהעלים ומורחים את הג'ל על העור.

המלצות למזון

רצוי להפחית :

  • מזון ממשפחת הסולניים, כגון, עגבניות, חצילים ותפוח אדמה
  • מזון  בעל טעם חמוץ, כגון, תפוזים, חומץ, יוגורט
  • מזון בעל טעם חריף, כגון, צ'ילי, שום, זנגביל
  • מזון שעלול לעורר דלקת, כגון, שמנים מזוקקים, מרגרינה, אוכל מתועש.
  • כדי להפחית דלקת בגוף צריך למנוע התלקחות מיותרת של מערכת החיסון.

רגישות למזון עלולה לעורר מנגנון של אלרגיה. מערכת החיסון תתערב ותייצר נוגדנים, ישתחררו ציטוקינים שיגרמו לתאים נוספים של מערכת החיסון להתעורר לפעולה, להגברת החדירות של כלי הדם, לנפיחות ולדלקת.

מערכת החיסון שלנו מוכנה לפעולה בכל עת, אבל חשוב שתהיה רגועה ושלא תצא למלחמה שאין בה צורך. לשם כך דרושה מודעות למזון שאנו אוכלים, ומשמעת עצמית כדי לוותר על מה שלא מתאים לנו.

מקורות

Todd Caldecott How to get rid of rosacea, August 2014, Food as Medicine, The Theory and Practice of food.

אהבתם את המאמר?

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד