צמחי מרפא מומלצים לפגעי עור וקוסמטיקה

צמחי מרפא מומלצים לפגעי עור וקוסמטיקה

מאת: ד"ר מינה פארן

הצמחים הפועלים על העור נקראים בשם כולל Vulnararies – מרפאי פצעים. מה צריכות להיות תכונותיו של צמח כדי שיוכל לרפא פצעים? הבעיות שיש לטפל בהן במקרה של פציעה הן: עצירת הדימום, מניעת זיהום, מניעת התייבשות רקמות, כאב, והצורך לבנות עור חדש.
הצמחים שניתן להעזר בהם לעצירת דימומים הם אלה המכילים ריכוז גבוה של טאנינים, הנותנים להם תכונות של astringent – מכווצים. הטאנינים הנקשרים לחלבונים ומקרישים אותם, וגם מסייעים ליצירת שכבת מגן, שיכולה למנוע התפשטות של מיקרואורגניזמים ובכך למנוע זיהום של הפצע. צמח מסוג זה, שיש לו שימוש רב בקוסמטיקה, הוא Hamamelis virginiana .
צמחים מכילי טאנינים גורמים למתיחה של העור, ולכן השימוש הקוסמטי שלהם הוא נגד קמטים. עדיף להשתמש לקוסמטיקה באסטרינג'נט עדינים. צמחים המכילים ריכוז גבוה של טאנינים עלולים לגרום לקילוף עור.
צמחים מונעי זיהומים הם צמחים ארומטיים המכילים שמנים נדיפים שהם אנטי ויראליים, אנטי באקטריאליים ואנטי פטרייתיים, כגון מיני מרווה, מיני אכילאה, מור, אזוב, ועוד. צמחים אנטי בקטריאליים הפועלים במנגנונים אחרים, כגון מיני האכינצאה, קלנדולה, אונקריה, מליסה ועוד יכולים לשמש להכנת תכשירים קוסמטיים, למניעה ולטיפול בזיהומים בעור.האכינצאה והמליסה מעכבים באופן ספציפי את וירוס ההרפס, ותכשירים נגד הרפס, עשויים מצמחים אלה, מצויים כבר היום בשוק.
צמחים המשמשים למניעת התיבשות רקמות מכונים Demulcent, או מרככים. על קבוצה זו נמנים צמחים המכילים רכוז גבוה של רירMucilage – . הריר משמש כמרפד ומרכך ומונע התייבשות של הרקמה שנחשפה. צמחים מכילי ריר, כגון Comfrey, Ulmus fulva, Althea officinalis , מיני לחך Plantago , ועוד, מתאימים מאד לעור יבש וניתן להכין מהם קרם לחות איכותי. אצות ים מכילות ריכוז גבוה של ריר, ומשמשות לתכשירים קוסמטיים ורפואיים.
צמחים המזרזים ריפוי של פצעים פועלים על פי מנגנונים של ממריצי ייצור של רקמות חיבור, של אפידרמיס או של קרטין. צמחים כאלה נודעו כבר לפני אלפי שנה כצמחי עור יעילים, והשתמשו בהם למקרים של כוויות או פציעות. עליהם נמנים: אלואוורה, Centella asiatica, מיני פרע – Hypericum ועוד.
ביקוש רב בארץ ובעולם לצמחי מרפא בשימוש פנימי וחיצוני גרם להתמסחרות מהירה של הנושא. אין ספק שתעשיה חייבת להיות רווחית, אך חשוב שתהיה גם מצפונית, ולא תמכור לציבור תכשירים שאינם פעילים. הפצת תכשירים כאלה תכרות את הענף הצעיר שרק התחיל להתפתח. כדי להרחיב ולפתח תעשיה של צמחי מרפא, יש לעבוד עם צמחים באיכות טובה, ולהכין תכשירים יעילים ואמינים.

אהבתם את המאמר?

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד