קערורית סינית – Scutellaria baicalensis

קערורית סינית – Scutellaria baicalensis

מאת: ד"ר מינה פארן
שם סיני:  huang qin
שם אנגלי: baical skullcap root
משפחה: שפתניים, Lamiaceae
חלקי צמח בשימוש: שורש
תכונות: צמח מר וקר
מרידיאן יעד: כיס המרה, המעי הגס, ריאות, קיבה 
פעילות לפי הרפואה הסינית: מטהר חום, מנקז אש בעיקר מהמחמם העליון, מייבש לחות, צמח עיקרי לשימוש במקרים של חום עם לחות בקיבה או במעי שגורם לשלשולמטהר חום ועוצר דימום, מרגיע את הרחם כשהעובר חסר מנוחה,מרגיע יאנג עולה של הכבד במקרים של אודם חזק בעיניים, אודם בפנים או טעם מר בפה. 
התוויות לפי הרפואה המסורתית: לטיפול בחום במחמם העליון המתבטא בצמאון, שיעול, ליחה צהובה וצמיגה, פצעים חמים ונפיחות.לטיפול בחום ולחות במערכת העיכול, המתבטא בשלשול, תחושה של נוקשות בבית החזה, צמאון ללא יכולת לשתות. 
התוויות נגד: חום בגלל חולשה בריאות, שלשול הנובע מקור. 
מרכיבים: למעלה מ-50 נגזרות של פלבונים בודדו מהצמח. העיקריים הם wagonin, baicalin, baicalein, wagonosidebeta-sitosterol, benzoic acid 
פעילות: אנטי בקטריאלי. הוכחה פעילות נגד סטפילוקוקים, כולרה, salmonella typhoid, S, paratyphoidפנוימוקוקים, פסוידומונס, Bacillus diphtheriaנוגד אלרגיה, מעכב שחרור היסטמין מתאי פיטום.אנטי פטרייתי, המיצוי המימי מעכב גידול של פטריות עור.מוריד לחץ דם (הוכח בחיות), baicalin פעיל כנוגד דלקת, נוגד חמצון, מרגיע.הצמח משמש לטיפול בזיהומים של דרכי הנשימה, דלקת גרון, הפטיטיס ויראלי ונפריטיס.
תופעות לוואי: לא נמצאו 
רעילות: מינון של 10ג' ל-ק"ג שניתן לארנבות בלקיחה פומית גרם להרגעה. לא היו מקרי מוות. מינון של 1ג' תוך-ורידי גרם להרגעה ללא מקרי מוות. מינון של 2ג' תוך-ורידי גרם לרגיעה ושינה של הארנבות, ומוות לאחר 8-12 שעות. LD50 של מיצויים שונים של השורש שניתן כזריקה תת-עורית, הוא 6ג' ל-ק"ג אצל עכברים.LD50 של baicalin המוזרק לעכברים לפריטונאום הוא 3.08ג' ל-ק"ג.הצמח נחשב לבטוח לשימוש. המינון המומלץ ברפואה הסינית הוא 9-15 ג' ליום.

מקורות

 Zhang YY. et al. 1994, Four flavonoids from Scutellaria baicalensis, Phytochemistry 35: 511-514.Miyaichi Y. Tomimori T. 1995, Studies on the constituents of Scutellaria spp. XVII: Phenol glycosides of the root of Scutellaria baicalensis. Natural Medicines, 48: 215-218.Kubo M. et al. 1984, Scutellaria radix. Inhibitory effects of various flavonoids on histamine release from rat peritoneal mast cells in vitro. Chemical and Pharmaceutical Bulletin 32: 5051-5054.Kubo M. et al. 1984 Studies on Scutellaria radix VII. Anti arthritic and anti inflammatory actions of methanolic extract and flavonoid compounds from Scutellaria radix. Chemical and Pharmaceutical Bulletin 32: 2724-2729.Zhen MR. et al. 1990, Preliminary report on the effect of baicalin for psoriasis vulgaris. Chinese Journal of Dermatology and Venereology, 4: 217-218.

אהבתם את המאמר?

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד